Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Papaioannou (VägV) spinner loss på miljön

Vägvalets Theo Papaioannou cyklar på gym men kör bil till jobbet. Han tycker att luftkvaliteten i Göteborg är den viktigaste miljöfrågan.

Theo Papaioannou och hans parti Vägvalet var förra valets stora skräll. De kom från ingenstans och knep fem mandat i kommunfullmäktige. Då var partiets enda fråga trängselskatten. Nu har de breddat sig och anser att partiet har politik för alla områden och den här gången kandiderar Vägvalet även i regionvalet och riksdagsvalet. Jag är mest nyfiken på deras miljöpolitik.

Går det ihop miljömässigt att köra så mycket bil som vi gör?

- Vi lurar oss själva om vi tror att det bara är bilen som är problemet. Jag tycker att vi borde se över konsumtionen istället. Vi konsumerar väldigt mycket per person, den där överkonsumtionen av leksaker och mycket matsvinn. Det borde vi trimma på ett bättre sätt. Att ta bort bilen skulle inte lösa alla miljöproblem.

Behöver vi ta miljöhänsyn när det gäller trafik?

- Man behöver tänka på miljön i alla avseenden. Men det som händer just nu är att det är lite domedagsprofetia över allting. I Sverige är vi duktiga i miljötänk, vi är duktiga på att källsortera, Sverige är ett väldigt rent land. Vi är duktiga på att se över vår energikonsumtion.

Så vi kan slå oss till ro tycker du?

- Vi måste i alla fall sätta det i sitt sammanhang och se att vi gör en hel del. Vi måste vara miljömedvetna men det finns en risk med att banka in budskapet. Man måste förankra det bättre så att folk känner att det gör nytta också.

Vilken är den viktigaste miljöfrågan för Vägvalet?

- Att vi får en vettig luftkvalitet inne i stan. Men när vi mäter luftkvalitet i dag vet vi tyvärr inte vad som påverkat den. Om det är trängselskatt eller höjda p-avgifter. Eller att vi byggt om så att man inte kan köra inne i stan eller om det är råsatsningen på expressbussar från Kungälv.

Men hur tänker du att luftkvaliteten ska förbättras med billigare p-avgifter och slopad trängselskatt?

- Man får balansera ut det med vettiga regleringar så att vi koncentrerar oss på den gatan där det är problem. Sen vill jag understryka: Vi vill ju inte ha helt avgiftsfria parkeringar.

Är bil också en frihetsfråga?

- Ja, givetvis. Men det är en myt att man kör bil för att det är skoj. Man kör för att man behöver göra det för att få ihop vardagen. Vägvalets syn är att om vi ska nå fram i de här frågorna som är ganska tuffa måste de förankras bättre. Då tror jag att man kommer mycket längre.

Ni är tveksamma till behovet av en större arbetsmarknad och att Göteborg ska växa. Varför då?

- Vad vi säger är att vi ska ha en naturlig tillväxt, vi ska kunna landa den tillväxten som sker. Det vill många koppla till att vi är invandrarfientliga, att vi inte vill att folk ska flytta hit. Det är inte det det handlar om. Vi måste kunna ta hand om alla problem som kommer när vi växer för det löser sig inte självt. Med en regionförstoring kommer ökade tranporter, hur ska vi lösa dem? Vi måste vara ärliga och säga att vi måste hantera det. Sen undrar jag också vad vi gör med de omkringliggande städerna, ska de bara bli spökstäder. Är det inte bättre att satsa så att de får verksamheter och företagsamhet till sig. Så att det kan skapas jobb på de platserna också.

Vad menar du med "naturlig" tillväxt? Vem bedömer det?

- Det är att man också kan ta hand om de problem som kommer.

Har vi naturligt tillväxt nu?

- Den är påskyndad. Man kan jämföra med 70-talet. Då byggdes miljonprogrammen, men tillväxten kom av sig. Det är en risk vi ser att vi plöjer ner en massa pengar i Västlänken, 20 miljarder är rätt mycket pengar. Men vi vet egentligen inte om tillväxten kommer.

Ni vill likställa det allmänna valet och det förstärkta folkinitiativet. Vill ni ha beslutade folkomröstningar?

- Vi anser att man bör följa folkomröstningar. Tycker folk på ett visst sätt tycker jag att man ska följa det. Annars är det ingen vits. Sen är det väldigt bra att vi har en spärr. Det måste vara en fråga som berör hela Göteborg. Jag tror inte att det kommer att bli en massa folkomröstningar i småfrågor.

Vad fyller politikerna för funktion?

- De borde vara till för medborgarna och utföra deras vilja.

Men hur gör man när medborgarna har olika viljor?

- Politikerna spelar en stor roll ändå, men folkinitiativet blir ett sätt att balansera ut och förankra. Du kan som politiker inte göra vad du vill för du kan få det här emot dig.

Vilken syn på samhället har ni?

- Vi vill ha ett medborgarinflytande, att kommunen ska agera så att medborgarna känner sig nöjda med den service som erbjuds och att tunga, stora frågor om Göteborgs framtid förankras så att alla känner att det är åt det här hållet vi ska. Vi har ett problem som vi talar väldigt lite om, vi har segregation i stan och den blir inte bättre av att vi har en utbyggnadsplan som koncentrerar nästa 55-60 procent av utbygganden på innerstan. Någonstans måste vi bryta utanförskapet.

Hur då?

- Där kan jag ärligt säga att jag inte har den lösningen.

Fakta: Theo Papaioannou och Vägvalet

Är: Dataekonom och partiledare för Vägvalet. Kandiderar i kommunalvalet Göteborg

Ålder: 38 år.

Bor: I villa i Backa

Familj: Fru och två barn

Fritid: Tränar, bland annat spinning. Reser och umgås med familjen.

I kommunalvalet i Göteborg 2010 fick Vägvalet 5,3 procent av rösterna och fem mandat (av 81).

Vägvalets starkaste fästen finns på centrala och norra Hisingen i till exempel Tolered, Gunnestorp och Björlanda. I Kärrdalen fick partiet över 19 procent av rösterna.

Bild - 4
Theo Papaioannou
Mest läst