Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Magnus Kjellson, ledare för Göteborg Baroque, och Anna Jobrant förbereder sig i Christinae kyrka.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Ovanlig Händel i kyrkan

    Säg Händel och tanken går gärna till Messias. Men jubilaren skrev mycket mer som sällan hörs. Synd, tycker Göteborg Baroque som nu ska framföra kompositörens första oratorium, Esther.

    Världen uppmärksammar i år Georg Fried­rich Händel lite extra. Den tysk-brittiske tonsättaren dog för 250 år sedan men har odödliggjorts genom framför allt sin vokalmusik. Göteborg Baroque drar sitt strå till jubileumsstacken genom att framföra Händels oratorium Esther, som är hans första.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Det är kul att presentera något som inte är gjort i Göteborg tidigare. Jag tror inte ens att det är gjort i Sverige, säger Magnus Kjellson, ledare för Göteborg Baroque.

    – Åtminstone inte i vår tid, säger sopranen Anna Jobrant som gör titelrollen.

    Att verket varit så förbisett på våra breddgrader har inget att göra med kvaliteten, menar de, utan hänger ihop med Messias­effekten. Magnus Kjellson fiskar fram en tjock bok och drar med fingret över den mastodontlånga verksföreteckningen.

    – Han skrev massor med operor och hur många oratorier som helst. Men det enda som spelas är Händels Messias, säger han.

    – Uppenbarligen gillar folk Händels sätt att skriva musik. Esther är minst lika tillgänglig som Messias, säger Anna Jobrant.

    Kompositören växte upp i tyska Halle och kom som 22-åring till Rom. Där sög han åt sig av landets populära musiktradition och komponerade i italiensk stil. Den behöll han även under de första åren i nya hemlandet England, där han skrev Esther 1718.

    – Det är ganska mycket fiolmusik med snabba räkor i orkestern. Musiken är väldigt fräsch och ungdomlig, han är kvick i tanken med mycket infall. Det är mer uttrycksfullt än senare musik av Händel då det blir lite pompösare, lite engelskt, lite brunare, säger Magnus Kjellson.

    – Inte så mycket Rule Britannia, tillägger Anna Jobrant.

    Historien är baserad på en berättelse i Gamla testamentet i Bibeln. I korthet handlar det om judinnan Esther som lyckas övertyga kungen om att rädda hennes förtryckta folk undan döden i riket han styr över. Hon använder sig av ”kvinnlig list”, säger Anna Jobrant.

    – Kvinnlig list kan vara att använda sin skönhet för att nå ett syfte. Det gör kvinnor dagligen, definierar hon med ett skratt.

    De båda barockentusiasterna tillägger att berättelsen återgetts i både tecknade filmer och Hollywoodproduktioner. Bland andra Victoria Principal och Joan Collins har gestaltat titelfiguren.

    Kändisar av den magnituden är inte med när Göteborg Baroque stämmer upp, men väl ett par gäster. Martin Vanberg från Malmö tillför extra tenorkraft och horn är en ny ingrediens i instrumentparken, utöver de gamla vanliga som violin, oboe, trumpet och cembalo.

    Längre fram i höst ger ensemblen ut en ny skiva med musik från 1600-talet och i december väntar ett gästspel i Konserthuset då Bach står på programmet.

    – Vi har gjort en konsert i garderobshallen tidigare. Men nu har vi kommit ut ur garderoben, hahaha. Nu kommer vi in i stora salen, säger Magnus Kjellson.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.