Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Götheborg.jpg

Ostindiefararen en ovärderlig PR-maskin

Det är dags att höja blicken om Ostindiefararen Götheborgs framtid. Skeppet har långt ifrån seglat färdigt och har stora framtida uppgifter; att fungera som symbol, mötesplats, inspirationskälla, arbetsplats och inkomstkälla skriver Anders Wästfelt, som fann vraket och tog initiativ till bygget av det nya skeppet.

Med anledning av de senaste dagarnas intensiva debatt, i media och kommunstyrelse, om Ostindiefararens framtid, tycker vi att det är dags att höja blicken en bit över horisonten. I rätta händer är Ostindiefararen Götheborg – allas vårt skepp – en regional och nationell tillgång med enorm potential.

Skeppet har långt ifrån seglat färdigt. Hon har stora framtida uppgifter; att fungera som symbol, mötesplats, inspirationskälla, arbetsplats och inkomstkälla. Hon är välbyggd och med rätt underhåll kan hon segla i ytterligare 20 – 30 år.

Projektet att bygga en ny seglande Ostindiefarare var, när detta startade år 1992, ett privat initiativ. Det var väl genomtänkt och förankrat bland allt vi då hade av internationell skeppsbyggnadsexpertis, de bästa marknadsförarna, jurister, ekonomer, politiker, sinologer, universitet, högskolor till UD och Sveriges Exportråd.

Alla vi mötte – allmänhet och vänner – ända upp till det svenska kungahuset, förstod vår tanke och gav sitt stöd. Redan under utgrävningstiden tyckte Göteborgs näringsliv att idén var strålande.

För oss alla var det uppenbart att Kina höll på att vakna och att Sverige genom sin unika ställning som fredlig handelspartner ända sedan 1731, här hade en unik chans att återknyta sina utomordentligt goda förbindelser.

Låt oss lyfta blicken

När den nybyggda Ostindiefararen satte segel i oktober 2005, var detta resultatet av tiotusentals människors hängivenhet och arbete, och en närmast kinesisk framsynthet i planeringen. Mottagandet hon fick i Kina var fantastiskt! Värdet av den goodwill, kunskapsökning, attitydförändringar och handelskontakter som detta projekt redan har skapat, kan inte överskattas.

Låt oss lyfta blicken ovanför dagens horisont. Kalla in alla goda krafter för att åter bidra till att vårt skepp, Ostindiefararen Götheborg, skall förbli den lysande symbol den är och planera för allt som skeppet kan användas till i framtiden.

Vårt skepp ska verka som en samlande punkt för svensk internationell företagsamhet och entreprenörskap, ta hand om våra ungdomar, jobba med freds- och miljöarbete, främja kulturellt utbyte och påminna om värdet av vänskap, kunskap, forskning, långsiktighet och fredlig handel. Seglingarna kan kombineras med utställningar och utbildning såväl i modern navigation som i handelssjöfart, språk, internationell handel och ledarskap.

Skeppets symbolvärde är som skapat för att vara med vid infrastrukturprojekt, skapandet av internationella handelshus och medverka till affärsutveckling mellan Sverige och Asien.

Skeppet Götheborg har redan dragit in miljardbelopp i marknadsföringsvärde till det svenska samhället och gett tiotusentals människor inspiration och oförglömliga upplevelser av samhörighet. Det finns ingen anledning att låta detta sluta nu!

Omistlig symbol

Grunden för skeppets framtid är en väl fungerande ekonomi och långsiktig planering. Skeppet är en omistlig symbol för Sverige som nation, för svensk kultur och näringsliv och framförallt som en inspirationskälla för vad mod, viljestyrka och entreprenörskap kan åstadkomma. Det är vår bestämda uppfattning att den ägande stiftelsen med entusiasm och tydliga visioner kan skapa dessa ekonomiska möjligheter tillsammans med alla dem som har och kommer att dra nytta av detta skepp i framtiden.

Anders Wästfelt

Tankesmedjan Götheborg

Tankesmedjan Götheborg bildades i september 2010 med anledning av att nuvarande stiftares uppdrag avslutas under 2011. Tankesmederna är: Bengt Tengroth, Bo Alfredsson, Bertil Philipson, Ludvig Nilsson, Peter Kaaling, Jan-Erik Nilsson och Anders Wästfelt.

Ostindiefararen.jpg
Bild - 2
Mest läst