Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Oscarsleden kan grävas ner

Det gamla förslaget att gräva ner eller däcka över Oscarsleden kan förverkligas. De borgerliga politikerna vill också utreda en överdäckning av Stenaterminalen.

- Det vore naturligtvis en dröm om vi kunde bygga bostäder och lokaler för allehanda verksamheter vid Masthuggskajen, säger kommunalrådet Helene Odenjung (FP).

- Men måste undersöka alla för- och alla nackdelar och studera kostnaderna noggrant.

Stadsbyggnadskontoret utreder för närvarande hur Norra Masthugget, området mellan Långgatorna och Oscarsleden, skall kunna utvecklas.

Men två moderata politiker vill utvidga utredningen till att omfatta området mot älven och titta på möjligheten att gräva ner eller överdäcka Oscarsleden och Stenaterminalen.

- Ett bra förslag, säger Odenjung. Vi missade ju tyvärr möjligheten att gräva ner Oscarsleden när vi byggde Götaleden för några år sedan, det hade varit kalas.

Men Odenjung vill inte tränga bort Stenas fartygstrafik från Göteborg.

- Kanske kan terminalen flyttas helt eller delvis, säger hon. Kanske kan den vara kvar men däckas över? Kanske kan man däcka över Oscarsleden men låta terminalen finns kvar?

- Det är många frågor som behöver utredas och vi vill att det sker snarast.

Kommunalrådet Jonas Ransgård (M) pekar på möjligheten att bygga om delar av Stenaterminalen.

- Stora ytor används i dag för uppställning av lastbilar, säger han. Det borde gå att däcka över det området och öka tillgängligheten till älven.

- Samtidigt är det viktigt att göteborgarna kan ta spårvagnen till Danmarksbåten även i framtiden, terminalen bör vara kvar vid Masthuggskajen.

Mats Arnsmar (S), biträdande kommunalråd och ordförande i byggnadsnämnden, är också positiv till överdäckning eller nedgrävning av Oscarsleden.

- Inom projektet Centrala Älvstaden utreds redan detta, säger han. Det behövs ingen ytterligare utredning.

Enligt Arnsmar skulle det kosta cirka en miljard kronor att gräva ner Oscarsleden, cirka en halv miljard kronor att överdäcka leden medan Göteborgs Stad skulle "tjäna" 200 miljoner kronor på att låta leden ligga kvar och sälja mark för att bygga kontor och annan verksamhet som en bullervall mot leden och Stenaterminalen.

- Men med den senare lösningen bygger vi ju fast oss i en lösning som inte ger tillgång till älven och älvstranden. Jag ser mer än gärna att vi gräver ner eller däckar över Oscarsleden men det är som nästan allting annat en kostnadsfråga.

Även Arnsmar värnar Stenas färjetrafik.

- Men vem vet hur färjetrafiken ser ut om tio eller tjugo år. Det är viktigt att inte cementera dagens situation.

Mest läst