Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 2

Orkade inte längre med läraryrket

Therése Högberg, 40 år, älskar att undervisa. Men hon sätter inte sin fot i ett klassrum igen.

I GP:s skolgranskning i oktober förra året fick många grundskolor underkänt och Göteborgs kommun fick svidande kritik av Skolinspektionen. Therése Högberg i Göteborg fick nog redan för tre år sedan och hoppade av yrket för gott efter 13 år som lärare.

- Det bästa jag har gjort men under årens lopp har jag haft fantastiska elever, kraftfulla och ärliga både i sin ilska och glädje, säger hon.

I slutet av april presenterade TCO sin årliga stressbarometer som visade att lärarna var mest utsatta. Sex av tio lärare uppgav att de saknade förutsättningar för att göra ett bra jobb. Och det var just därför Therése Högberg valde att sluta som lärare.

- Jag stod inte ut med att inte kunna göra ett bra jobb, att tiden inte räckte till och att kvalitén på undervisningen bara sjönk. En lärares uppgift är att planera, genomföra och efterarbeta undervisning. I nuläget finns många områden att förbättra, exempelvis att vi har en statlig uppdragsgivare men en kommunal kassa. Facket skulle behöva agera tydligare och lärarutbildningen behöver bli mer inriktad på klassrumssituationen och hantverket att vara lärare. Att försöka påverka detta har känts som att hälla vatten på en fet gås, säger hon.

Vidare anser hon att politikerna ska hålla fingrarna borta från undervisningen skolan.

- Vad har politisk ideologi att göra med vilka modeller som fungerar i undervisningen eller inte? Den ska vara expertstyrd och baserad på forskning. 

En undersökning av Statistiska Centralbyrån, SCB, som presenterades av tidningen Du & Jobbet toppade grundskolelärarna listan över de yrkesgrupper som upplevde mest ökad arbetsbelastning. Nu visar också en undersökning av Lärarförbundet i Göteborg på dystra siffror - var femte grundskolelärare fundera på att byta yrke på grund av den ökande arbetsbelastningen.

Våren 2010 bestämde sig Therése Högberg för att ta tjänstledigt för att testa ett annat jobb och fundera på vad hon egentligen ville göra.

- Jag försökte hela tiden att överkompensera för att elevernas undervisning inte skulle bli lidande av tidspressen. Sista tiden var jag så yr att jag fick hålla mig i katedern för att veta vad som var upp och ner. Katedern stod ju i alla fall still.

Vad hade fått dig att stanna kvar?

- Om alla eleverna hade fått det de behöver i form av specialpedagoger, psykologhjälp, insatser i hemmet från socialtjänsten, byte av skolform, eller för den delen böcker, tillräckligt med mat och funktionella lokaler.

- Vid ett tillfälle fick vi kämpa för att köpa kartböcker för att hjälpa nyanlända elever att få en uppfattning om var i världen de befann sig. Ett annat tillfälle upptäckte hemkunskapsläraren att skollunchen innehöll för lite kalorier för en tonåring och de fick ju bara ta ett visst antal köttbullar. I klassrummet kunde det ibland vara 17 grader kallt på vintrarna och eleverna fick sitta med jackorna på sig inne och i augusti kunde det vara 30 grader inne när skolan började.

Hon betonar att man som lärare vill kunna vara lärare - till 100 procent.

- Jag utbildade mig till lärare för att undervisa, inte för att ha tusen olika roller. Under mina år har jag fått vara alltifrån säkerhetsvakt och socialarbetare till städare och vaktmästare. Att avväpna elever som kommer med kniv till skolan är ingen läraruppgift och är det inte ganska dyrt att ha en pedagog för 27 000 i månaden som flyttar möbler?

I dag läser hon psykologi vid universitetet och drömmer om att öppna en mottagning nära bostaden i Haga där hon och maken bor. Och så ska hon skriva klart sina böcker.

- Jag har slutat arbeta av plikt. Vi har fått snåla men vi har klarat oss och jag har alltid älskat böcker och skrivande.

Mest läst