Ord och inga visor med Dellert

ANNONS
|

När den gamla operasångerskan Kjerstin Dellert, nyligen fyllda 80, läste Terrence McNallys Masterclass fick hon en uppenbarelse. Allt hon någonsin velat säga om vad det innebär att stå på scen fanns uttryckt i en pjäs om den legendariska operasopranen Maria Callas.

Masterclass utspelar sig under en privatlektion med Maria Callas som lärare. Hennes aktiva karriär på operascenen är över och nu försöker hon förmedla sina erfarenheter och kunskaper till tre unga sångare.

- De får i ett slags konversationspjäs instruktioner hur man ska forma en roll. Det går inte ut på att man ska lära andra människor att sjunga. Det är ett slags förtydligande av yrket. Vad är det som fordras för att man ska få en karisma på scen, till exempel? berättar Kjerstin Dellert om föreställningen som visas på Lorensbergsteatern på lördag.

ANNONS

För Kjerstin Dellerts del är Masterclass en ren talpjäs. Sången överlåter hon till Caroline Gentele, Eva Österberg och Fernando Concha-Viaux som spelar eleverna, som minsann får veta att de lever under lektionen.

- Hon säger vad hon tänker. Hon ger inga komplimanger. Är det bra så säger hon det, och är det inte bra så säger hon det också. Sådan var Maria Callas.

Och sådan är också Kjerstin Dellert. Hon skräder aldrig orden.

- Vi har exakt samma attityd till vårt yrke. Det är att vi bägge två hatar amatörismen. Den frodas i dag framför allt i svensk television. Man använder ju knappast skådespelare längre!

Masterclass har under hösten gått på Ulriksdals slottsteater Confidencen, där Kjerstin Dellert är teaterdirektör.

ANNONS