Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

De trafikproblem som måste uppstå i centrala Göteborg under byggtiden kommer att drabba kollektivtrafiken, skriver skribenten

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ompröva projektet Västlänken

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vissa fördelar med Västlänken (en tågtunnel som ska ta, inte en genväg, utan en omväg under centrala Göteborg) går säkert att finna. Vilket också har påpekats av ansvariga trafikpolitiker på denna sida.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men det ska mycket till för att dessa fördelar ska motivera de oerhörda kostnader, uppoffringar och risker som projektet medför: Kostnader på flera tiotals miljarder kronor och där samhällsekonomiska kalkyler påvisat att kostnaderna är större än nyttan.

Uppoffringar i form av de trafikproblem som måste uppstå i centrala Göteborg under den långa byggtiden (cirka tio år), trafikproblem som kommer att drabba inte minst kollektivtrafiken.

Men så är ju inte Västlänken heller tänkt att förbättra kollektivtrafiken i Göteborg, utan verkar mest vara anpassad för de pendlare som eventuellt ställer bilen och stiger av tåget under Hagakyrkan, där en av två nya hållplatser tillkommer. Vidare kan man undra hur riskerna vid en översvämning av Götaälv ska hanteras.

Kollektivtrafiken i Göteborg är ju för övrigt redan drabbat av två större misslyckanden, som borde stämma de ansvariga till eftertanke: Först ett heltokigt och dyrt biljettsystem (från Australien), som när det sent försenat levererades visat sig vara både omodernt och kundovänligt. Och sedan den lika tokiga upphandlingen av nya spårvagnar från Italien.

Ska detta nu följas av ett riskfyllt och svindyrt Västlänken. Ett liknande projekt under Stuttgart har mött enorma protester. Ta förnuftet till fånga och ompröva projektet. I annat fall kan domen bli hård för de ansvariga.

Vänsterpartist