Ledarkrönikaav Naomi AbramowiczSkolan är viktigare än en billig ThailandsresaFöräldrar som prioriterar solsemester framför skolplikten är barnsligare än sina ungar.
Gästkolumnav Anna-Karin WyndhamnNormkritik i stället för läsförståelse på lärarutbildningenLärarutbildningens fokus på maktrelationer stjäl tid från kunskapsområden som handlar om avkodning och läsförståelse.
DebattI stället för att sänka kraven – låt de elever som inte klarar skolan gå omI ett pedagogiskt perspektiv är adhd-diagnosernas effekter i bästa fall noll — eleven kan lika lite som innan, skriver tre skoldebattörer.
DebattSkrota det socialistiska SFI-experimentet i GöteborgKontroller genomförs redan och i de utvärderingar som Göteborgs stad återkommande genomför får de fristående anordnarna goda betyg, skriver Per Hammar.
DebattNu säkerställer vi att lärarnas tid ska gå till att lära utI dag har lärare orimligt höga dokumentationskrav och deras yrkesvardag dränks i administration, skriver Lotta Edholm och Johan Pehrson.
DebattSkoldebattörer sprider felaktig bild av lärares undervisningFramgångsrik undervisning vilar inte på enkla val mellan till exempel lärarledd undervisning eller att arbeta enskilt eller i grupp, skriver Robert Walldén.
DebattFlumskolan måste bort och katederundervisning bli norm igenNär den traditionella undervisningen försvinner, försvinner även lärandet, skriver Filippa Mannerheim.
DebattFöräldrar måste se sitt eget ansvar när barnen inte uppför sigBarns grundläggande förutsättningar, för att klara skolan och inte bli till exempel kriminella, skapas främst i hemmet, skriver Tina Westberg.
Gästkolumnav Anna-Karin WyndhamnFlumpedagogiken bygger på myter – inte vetandeTanken att läraren ska anpassa undervisningen efter varje enskild elev i klassrummet skapar i själva verket sämre lärande för alla.
DebattNi sviker Fadime när ni vänder de hedersutsatta ryggenBarn försvinner i Sverige. Ungdomar lever i skräck och vågar ofta inte berätta om sin situation, skriver debattörerna.