Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Odell kritisk till EIB

Mats Odell besökte Trollhättan på torsdagen för att visa sitt stöd för Saab. Och han är mycket kritisk till EIB:s långsamma handläggningstid.

Mats Odell (KD), stod på Bromma flygplats, på väg till Saabs fabrik i Trollhättan för att träffa ledning, fack och personal, när han fick beskedet om att avtalet mellan Saab och Hawtai spruckit.

- Mötet på Saab är inplanerat sedan länge. Jag har ingen information om vad som ligger bakom detta. Det hoppas jag att jag får när jag är på plats.

Men som ordförande i riksdagens näringsutskott har han inga direkta besked att komma med till personalen.

- Jag åker dit för att visa mitt stöd för deras kamp för en långsiktig lösning. Men framförallt för att höra hur de ser på saken, inte minst nu när avtalet med Hawtai har brutits.

- Från min position försöker jag vara någon slags blåslampa på de offentliga myndigheter som är inblandade i detta, så att inte byråkratiskt krångel försenar det här. Nu har produktionen stått stilla i fyra veckor och det är väldigt angeläget att vi kan var rappa.

Han menar att både svenska regeringen och Riksgälden varit serviceinriktade och nämner bland annat hur regeringen två gånger ordnat extra sammanträden inom ett dygn efter att ägaransökningar kommit in, för att skynda på processen.

Var ser du byråkratiproblem?

- Jag vet inte om jag vill kalla det byråkrati. Men ännu har ju inte EIB gett besked om Vladimir Antonov är värdig att bli delägare i det här bolaget. Det är en häpnadsväckande handläggningstid mot bakgrund av att svenska staten ännu inte lagt ut några som helst pengar på det här bolaget, utan har en garanti som Saab betalar väldigt dyra pengar för, de står för alla kostnader.

Han tillägger att det trots allt handlar om 6-7000 arbetstillfällen.

- Då känns det väldigt angeläget att de offentliga organen, i det här fallet EIB, gör vad de kan för att hjälpa till. Den instans som för närvarande bromsar det här är Europeiska investeringsbanken. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

Hur viktigt är Saab?

- Sverige är unikt som har två så starka varumärken på personbilssidan och lastbilssidan. Förutsättningar för att det här fordonsklustret ska kunna utvecklas och bidra till långsiktigt och hållbar utveckling är väldigt goda. Då måste vi göra allt vi kan för att inte kon ska dö medan gräset gror.

- Saab är en viktig del i hela fordonsklustret som är en viktig del av svensk näringsliv, och därmed också för välfärdsutveckling i Sverige.

Efter besöket konstaterade han:

– Saab är i en kritisk situation men det finns också hopp. Det finns ingen anledning att kasta yxan i sjön.

Mest läst