Välkommen förändring. Många olika perspektiv av Första världskriget skildras i Battlefield 1.

Battlefield 1 lyckas med kriget

Battlefield 1 är det bästa Dice gjort på mycket länge, skriver GP:s recensent Viktor Eriksson

|

Jag har varit ganska hård mot det svenska spelundret Battlefield de senaste åren. Anledningen är att jag vet vad Dice är kapabla till och även om utvecklaren alltid spänt musklerna så hårt att knapparna lossat från skjortan när det kommer till grafik och framförallt ljud så har det spelmässigt inte hänt något intressant på mycket länge. Något som förstås inte bara gäller Battlefield utan samtliga militära krigsspel som fortfarande försöker lista ut vad som borde komma efter att de återskapat om Modern Warfare i snart tio års tid. Därför är det roligt att säga att Battlefield 1 är det bästa Dice gjort på mycket länge och raka motsatsen till lågvattenmärket, förra årets Star Wars Battlefront. Battlefield 1 är långt ifrån perfekt men önskan teamet har att göra något nytt stannar kvar på ett helt annat sätt.

Lyssnat på fansen

Dice har lyssnat på fansen och lämnat modern terroristjakt för att här backa tiden till Första världskriget. Det är ett miljöbyte som känns väldigt uppfriskande om än inte just för att krigandet byter period utan för att Dice här skildrar krig på ett för spelvärlden ovanligt sätt. Som något fruktansvärt och otäckt. Detta samtidigt som de inte dömer ut spelare för att det trots allt är väldigt engagerande att få uppleva spännande delar i världshistorien utan att behöva riskera liv och lem själv.

Drabbande upplevelse

Men upplevelsen är så mycket mer relevant här när du skalar bort unken jingoism och den allra värsta militärromantiken. Det gör Battlefield 1 till en drabbande upplevelse. Inte minst i enspelarkampanjen som är den starkaste av sitt slag sedan Modern Warfare-spelen och skildrar den globala konflikten från fem olika perspektiv. I flerspelarläget får serien sedan chansen att breda ut sig på familjär terräng samtidigt som Dice vågat göra allt större, inte minst i det nya läget Operations där matcher kan hålla på i uppåt en timme, utan att det för en gångs skull brister särskilt mycket i fogarna. Battlefield 1 är ett välkommet bevis på att Dice inte behöver leva på gamla meriter utan är fullt kapabla att skaffa sig nya.