I skuggan av ett mord

Två gånger har Göteborgsfilmaren Amanda Leissner varit närstående till en person som mördat. Nu har erfarenheten blivit till filmen Bikupan, som visas i SVT nästa vecka.

ANNONS
|

Första gången var 2006. Amanda Leissner hade tagit studenten det året och flyttat från uppväxtstaden Trollhättan till Göteborg. En dag fick hon mardrömsbeskedet. En person hon kände misstänktes för mord, och dömdes sedan för brottet. Två år senare skedde ytterligare ett mord. Den gången kände Amanda Leissner både förövaren, som hamnat i en psykos, och offret.

– Vi i kretsen kring de här två personerna reagerade väldigt olika, säger hon. Någon var arg, vissa ville prata mycket om det som hänt och andra ville inte prata alls.

Senare samma år, 2008, började Amanda på filmlinjen på Katrinebergs folkhögskola strax utanför Falkenberg. Livet rullade på, men de två morden hade satt djupa sår.

ANNONS

– Det är svårt att hantera att en person plötsligt kan bli så våldsam, när man aldrig sett spår av det tidigare, säger Amanda.

Efter folkhögskolan startade Amanda filmkollektivet Everyone we know tillsammans med några klasskamrater. Hon skrev och regisserade kortfilmen Bristning tillsammans med Åsa Båve, och vann tungviktspriset för bästa film på den regionala filmfestivalen Frame. Det gjorde även Amandas egen kortfilm Fireworks året därpå.

Parallellt med filmskapandet gick Amanda på Alma Manusförfattares utbildning, där hon under två terminer kunde utvecklaen idé till ett fullständigt långfilmsmanus.

– Jag hade nog tänkt att jag ville berätta historien om morden på något sätt, ända sedan jag började hålla på med film, säger Amanda. Under manusförfattarutbildningen fick jag möjlighet att göra det ordentligt.

Resultatet blev manuset till Bikupan. Filmen handlar om Johanna, vars tvillingbror Jeppe sitter på en rättspsykiatrisk avdelning efter att ha begått ett mord. Titeln kommer från en bortklippt scen, då syskonskaran kastar sten på ett getingbo.

– Jag döpte filen till "bikupan". Först några månader senare insåg jag att det ju var ett getingbo, men då hade titeln satt sig, säger Amanda.

ANNONS

Dessutom speglar titeln dubbelheten i både den krisande familjen och i tvillingbrodern Jeppe: bikupan är både ett tryggt hem och en potentiellt farlig plats.

För Amanda Leissner blev filmen ett sätt att bearbeta de två morden, liksom en möjlighet att förstå hur olika man kan reagera på en sådan händelse. Hon har pratat med de två personer i hennes närhet som dömts för mord, den ena före filmen blev klar och den andra efteråt. Den andra personen har också sett filmen.

– Tack vare filmen kunde vi prata om det som hänt, säger Amanda. Jag hade också en visning för dem som befann i kretsen kring den personen. Det var jag mest nervös för, jag ville förvalta historien på ett bra sätt.

Bikupan visades på Göteborgs filmfestival i vintras, för tre fullsatta salonger. Efteråt var det många som kom fram till Amanda och ville prata, som till exempel hade närstående som var psykiskt sjuka.

– Det är svårt att veta vilket man ansvar man har. En sak är om personen skadar sig själv, det är ju illa nog. Men om den också skadar andra, vad gör man som närstående då? Ibland blir den bördan för tung att bära, och då måste samhället gå in och hjälpa till.

ANNONS

Amanda hoppas att filmen ska ge en mer nyanserad bild av de som på något sätt drabbats av ett brott: offer och förövare, och deras anhöriga och vänner.

– I filmen känner alla i familjen olika saker inför Jeppe, och det måste få vara okej.

Bikupan (2016)

Bikupan visas på SVT onsdagen den 29 juni, och är en del av SVT och Svenska filminstitutets satsning Moving Sweden. Projektet syftar till att främja experimentella formspråk och nya filmskapare.

"Övertygande personregi och imponerande intensivt berättat" skrev Dagens nyheters filmkritiker Helena Lindblad om Bikupan, i en recension av projektets filmer.

Filmen har även fått stöd från bland annat Film i Västs satsning på kvinnliga filmskapare, The Hub, och från Göteborgs stad och Trollhättans kommun.

ANNONS