The Tourist

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Florian Henckel von Donnersmarck tog världen med storm med långfilmsdebuten De andras liv, om övervakning och angiveri i Stasi-tidens DDR. Oscarstatyett för bästa icke engelskspråkiga film och en topplacering när GP:s kritiker sammanfattade filmåret 2006. Sedan tog han fru och barn och flyttade till Los Angeles och följer nu upp med "något helt annat" som knappast lär få samma respons. Trots att han rullar igång berättelsen utan förtexter i en avlyssningsbuss.

The tourist är en fjäderlätt nyinspelning av franska thrillern Anthony Zimmer som i sin tur stulit allt från Hitchcock i allmänhet och I sista minuten i synnerhet. Storyn i korthet går ut på att en småskurk lurat en storskurk på enorma belopp, bytt ansikte och identitet för att komma undan och nu tagit kontakt med flickvännen, i sin tur påpassad av såväl storskurken som Scotland Yard. In i det dramatiska skeendet dras på känt Hitchcock-manér så en intet ont anande man, den amerikanske turisten i titeln.

ANNONS

Angelina Jolie i femme fatale-rollen är medvetet poserande (knappast lämpligt på flykt undan rättvisa och rysk maffia) och Johnny Depp är överdrivet valhänt som mattelärare från Wisconsin på vift bland Venedigs kanaler men det funkar. För även om man med en rejäl dos god välvilja kan läsa in funderingar kring instängdheten som 2,3 olovligt tillförskansade miljarder ger är det inte huvudsyftet. von Donnersmarck vill underhålla med en lättglömd och föga överraskande historia, komiktryfferad à la Roger Moore-Bond snarare än thrillernervig. Det lyckas tämligen väl.

ANNONS