”Den svenska marknaden är en fluglort i jämförelse med den internationella”, säger Torsten Larsson, vd för Bonnier Entertainment som bland annat äger SF och SF Bio.
”Den svenska marknaden är en fluglort i jämförelse med den internationella”, säger Torsten Larsson, vd för Bonnier Entertainment som bland annat äger SF och SF Bio.

SF Bio har vunnit slaget om biograferna

ANNONS
|

För tio år sedan försökte amerikanska biokedjan AMC etablera sig på den svenska marknaden med en filmstad i Heron city i Kungens kurva. De fick då inte tillgång till SF-distribuerade utländska filmer, under lång tid inte heller svenska filmer. Samtidigt öppnade SF Bio en tidigare nerlagd biograf i Skärholmen strax intill. Situationen blev ohållbar. Till sist sålde AMC sitt biografkomplex till SF Bio som än i dag driver anläggningen.

För sex år sedan ville SF Bio köpa Sandrew metronome av norska mediekoncernen Schibsted, en affär Konkurrensverket stoppade eftersom köpet ansågs kunna skada biograf- och distributionsmarknaden i Sverige, ”allvarligt hämma konkurrensen” och ”leda till negativa effekter för distributörerna”. Det nya bolaget skulle ha fått 95 procent av marknaden i Stockholm, Göteborg och Malmö.

ANNONS

Den företagskoncentration Konkurrensverket då befarade kunde leda till att SF Bio, redan med betydande marknadsmakt, fick en ”alltför dominerande ställning” är nu verklighet. I Göteborg hade SF Bio förra året 96,5 procent av antalet biobesök. Räknat på landets tjugo största orter är SF Bios inflytande lika odiskutabelt: ensamma står de för 90 procent av antalet biobesök, tillsammans med Svenska Bio har de över 96 procent.

Begränsat filmutbud

En mängd konsekvenser av en sådan dominans, från begränsat filmutbud till höjda biljettpriser, räknades upp i den stämningsansökan Konkurrensverket redan den 25 januari 2005 lämnade till Stockholms tingsrätt: ”Det kvarvarande konkurrenttrycket på marknaden är inte tillräckligt för att upprätthålla en effektiv konkurrens”, skriver verket.

På pappret äger SF Bio bara 49 procent av största konkurrenten Svenska Bio, men bolagen har gemensam hemsida och samma bokningssystem. Svenska Bios vd Peter Fornstam, som via bolaget Succéfilm AB äger resterande 51 procent, sitter också med i styrelsen för SF Anytime.

När SF Bio drog tillbaka budet på konkurrenten Sandrew Metronome, köptes biografkedjan i stället av Triangelfilm, S/S Fladen och Atlantic film, som bildade nya Astoria cinemas. Bolaget gick i konkurs redan hösten 2007 varvid Svenska Bio tog över ruljansen.

”Sverige fick vad som i praktiken kan betraktas som ett biografmonopol”, konstaterar Mats Svegfors i filmutredningen. Även distributören Triangelfilm, ägare till mindre biografer i Malmö, Helsingborg och Stockholm, drogs med i konkursen.

ANNONS

–Vårt sätt att hantera detta med ägarkoncentrationen under filmutredningen var att kalla till en ordentlig hearing i filmhuset och inhämta synpunkter, berättar Mats Svegfors i dag.

–I princip hade vi ju kunnat behandla frågan, om vi har en tillräckligt bra lagstiftning eller inte, men det ingick inte i våra direktiv att utreda konkurrenslagen.

I filmutredningen slår han fast att ”flertalet bedömare” upplever den rådande situationen med Bonnierägda SF Bios dominans inom biografbranschen och SF:s starka ställning inom distributionen som ”ett betydande problem”.

Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth håller med.

Min politiska grundhållning är att mångfald alltid är bra. Och därmed är det ett problem om det finns en för stark aktör på marknaden oavsett vem det är, säger hon.

Ändå förkastar hon helt tankarna på en lagstiftning mot monopol, och menar i stället att det handlar om att ”försöka främja fler aktörer att komma in på marknaden”. Hur det ska gå till har hon inga konkreta förslag på.

–Det är ett arbete som sker i samråd mellan näringsdepartementet och kulturdepartementet, och i de samtal som nu inleds för att få fram ett nytt filmavtal, säger hon, och fortsätter:

–Jag kommer inte att kunna säga någonting i dag om vad man kommer att komma fram till, för det är ju flera aktörer med. SF är en av dem och de lägger ju in rätt mycket pengar i filmavtalet också, vilket vi ska komma ihåg.

ANNONS

Missbrukar sin ställning

Monica Törnblom, filmsättare för biografkedjan Folkets Hus & parker, uppfattar det som att SF Bio missbrukar sin dominerande ställning. Hon är en av få som öppet vågar stå för sin åsikt:

–Ingen vill sticka ut hakan för att det är så otroligt känsligt. Men jag lär väl varken få bättre eller sämre filmer för att jag uttalar mig om detta, det är redan så otroligt dåligt som det kan bli.

Enligt filmsättaren finns det flera exempel på hur SF Bio har påverkat distributörerna så att de väljer att inte skicka filmkopior till Folkets hus och parkers biografer i samband med premiärer.

–Men du kommer aldrig att hitta några filmdistributörer som erkänner att det är så här.

Varför inte?

–Då skulle de ju erkänna att de ligger under SF Bios sko.

Även Bettan von Horn på konkurrerande biokedjan Folkets bio anser det problematiskt att SF Bio sedan Sandrew och Astoria försvunnit fått en mer dominerande ställning.

–Framförallt gäller det deras sätt att hantera situationen om de lägger ner en biograf och någon annan vill ta över. Då kör de ”den brända jordens taktik”.

Vad menar du med det?

–De river ut all bioutrustning och alla stolar och allt som skulle kunna tas över av någon som eventuellt är intresserad av att driva lokalen vidare som biograf. Det kan man tycka är onödigt: att de känner ett slags onödigt hot från andra biografägare. Det verkar ju inte finnas någon kommersiell kedja som överlever, säger hon.

ANNONS

I den smakfullt inredda vindsvåningen ovanför PUB-huset, ett stenkast från Hötorget, har Bonnier AB:s koncernchef Jonas Bonnier samlat toppdirektörerna för företagets fem affärsområden, bland dem Torsten Larsson.

Tidigare var han chef för SF, på den tiden SF Bio och Svensk filmindustri var samma bolag innan de 1998 delades upp i två affärsverksamheter. Nu styr han, som vd för Bonnier Entertainment, bland annat över SF, SF Bio, SF media, SF Anytime, Homeenter och Discshop som säljer film och spel.

Under vårt samtal vid ett elegant konferensbord med svindlande utsikt över tak­åsarna tecknar han bilden av ett Sverige som på 1950-talet hade drygt 70 miljoner biobesökare per år, jämfört med dagens runt 15 miljoner. En snabb utveckling med tv, video, dvd, hemmabioanläggningar, film via datorn och mobilen har radikalt förändrat marknaden och passerat mångfalden av biografägare till historien.

–Utifrån det perspektivet har vi ju konkurrens från andra visningsformer hela tiden.

Monopolist vill han inte kalla sig, även om SF Bio många gånger kan uppträda som monopolist på den lokala marknaden.

Kommersiellt sett är det ju aldrig fel att ha en stark ställning, och det är ju en liten marknad.

Aldrig bra att vara alltför dominerande

Han funderar en stund på filmutredaren Mats Svegfors slutsats: att det aldrig är bra att vara en alltför dominerande aktör.

ANNONS

–Risken är väl att man blir lat utan konkurrens, att man inte anstränger sig tillräckligt, svarar han sen.

–Men i princip ser det ut så här i alla länder av vår storlek, och så här långt har vi inte varit lata. Vi investerar och har investerat tungt i våra anläggningar.

Torsten Larsson medger att distributörer som vill ha en ”hyfsat bred” lansering av sin film måste gå till SF Bio.

Hur ser du på den dominerande ställning SF Bio har tillsammans med Svenska Bio – är den förenlig med svensk konkurrenslagstiftning?

–Vi bryter ju inte mot någon lagstiftning förstås. Vi har inga exklusivitetsavtal med några distributörer. Inte ens med SF har SF Bio det, utan de får konkurrera på samma villkor som alla andra.

Finns det inte en risk att fusionerna på biografmarknaden hotar mångfalden?

–Inte på grund av biograferna, det har jag svårt att tro. Vi visar ju snarare fler filmer nu än vad man gjorde när det fanns två aktörer, och biobesöken går upp. Jag kan möjligen se att den film som kan komma i kläm är den smala filmen.

2009 ökade Bonnier sin sammanlagda omsättning för koncernen med 4 procent jämfört med året innan, till drygt 30 miljarder. Ett av de affärsområden som uppvisade störst tillväxt var Bonnier Entertainment, som äger SF och SF Bio.

ANNONS

SF Bio, med en omsättning på över en miljard, har mer än fördubblat sin vinst före skatt på två år.

Det produktionsbolag som ligger bakom respektive film licensierar ut visningsrättigheterna till en distributör, som sedan underlicensierar visningsrätten till biografägaren. I kontakten mellan distributör och biografägare sker sedan en förhandling om antal filmkopior, vilka salonger och så vidare.

ANNONS