Nystart för Mölndals centrum

ANNONS
|

– NCC har ett spännande projekt, vi har haft en konstruktiv och öppen dialog om vad vi förväntar oss av varandra och företaget har accepterat de områden som vi ville prioritera, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Bergfelt (M).

Efter att centrumutvecklaren Steen och Ström hoppade av samarbetet i somras har kommunledningen haft täta kontakter med flera intressenter.

In i det sista fanns två kvar och NCC Property Development segrade.

– Vi ser definitivt en potential i Mölndals centrum med en infrastruktur och befolkningsunderlag som stödjer den här satsningen, säger företagets vd Mikael Graffman.

Tillsammans med Mölndals stad ska nu han och hans kollegor ta fram ett detaljerat förslag hur ett nytt centrum ska ta form.

ANNONS

Upp till 800 bostäder

Mellan 700 och 800 bostäder ska byggas, varav en eller två andra byggfirmor kommer att ha ansvar för fler än hälften. Vidare finns planer på ett höghus på 20 till 25 våningar och ett parkeringsdäck ovan dagens spårvagnsvändplats. Handelsytan på 35 000 kvadratmeter ska delas upp i två kvarter och inte i en enda huskropp.

– NCC har tagit ett helhetsgrepp om att skapa en fungerande stadskärna med handel, bostäder och service, säger stadsbyggnadschefen Christer Abrahamsson.

Ytterligare ett prioriterat område som ska tas till vara är kollektivtrafiknavet Knutpunkten och Mölndals bro. Från Knutpunkten ska gångstråk skapas in i affärscentrumet, likaså planeras ingångar från bron för att få till en levande stadsgata.

Byggstart om två år

Mölndals stads investering på mellan 200 och 250 miljoner kronor ska betala diverse infrastrukturåtgärder, pengar som tas från försäljning av dagens centrumfastigheter. Övriga satsningar görs av NCC och de ännu inte utsedda byggfirmorna. Dessa ska betala sig genom bland annat försäljning och uthyrning av lägenheter och lokaler.

– Det är stora belopp som kommer att investeras. Omkring 2,5 miljarder kronor. Förhoppningsvis har vi spaden i jorden om två år, säger Christer Abrahamsson.

Ska bland annat bestå av:

35 000 kvadratmeters handelsyta.

700–800 bostäder.

Ett höghus på 20–25 våningar.

Ett parkeringshus över spårvagnens vändslinga.

Förslaget ger fler bostäder och en något mindre handelsyta än vad Steen och Ström tog fram.

ANNONS