Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: GP

Nyhus: "Demonstrationen påverkar inte våra beslut"

Göteborg Demonstrationen mot trängselskatten och Västlänken under lördagen lockade enligt polisen 5 000 göteborgare. Men kommunalrådet Johan Nyhus (S), säger att den inte kommer att påverka politikernas hantering av folkomröstningen.

- Jag tycker naturligtvis att det är bra att medborgarna går ut och visar sina åsikter. Men jag har hela tiden varit tydlig med att Göteborg inte äger frågan om trängselskatt. Jag har hela tiden sagt att folkomröstningen var meningslös, säger Johan Nyhus, kommunalråd med ansvar för trafikfrågor i Göteborg.

Nyhus lever med frågan om trängselskatten och Västlänken under en stor del av hans vakna tid. Förutom under arbetstid svarar han även på göteborgarnas frågor på spårvagnen, ute på stan och i stort sett överallt där han visar sig, säger han.

Enligt Nyhus florerar det en stor mängd felaktiga uppgifter om både trängselskatten och Västlänken och dessutom hävdar han att motståndarna ibland är så aggressiva att det finns politiker och tjänstemän som undviker att diskutera frågorna.

- Personligen viker jag inte ner mig, jag tänker kämpa för att Västlänken ska bli verklighet så länge jag har kraft och möjlighet. Jag är full av iver och kämpalust.

På frågan om hur det känns att Göteborgs politiker beskylls för arrogans och väljarförakt svarar han åter att han alltid har varit tydlig med vilka åsikter han står för. Däremot väntar kommunstyrelsen på skriftliga svar från de olika förhandlingspartnerna, det vill säga VG-regionen, Göteborgsregionen, Region Halland och Trafikverket, om hur parterna tycker att man ska hantera resultatet i folkomröstningen.

- Vi har ju också begärt en utredning från Stadsledningskontoret om eventuella alternativ till trängselskatten.

Något slutgiltigt besked om hur politikerna kommer att hantera resultatet av folkomröstningen blir det inte förrän efter årsskiftet.

- Jag varken kan eller vill medverka till att stoppa trängselskatten just nu, säger Nyhus som menar att det vore en katastrof för staden om Västlänken, som delvis finansieras av trängselskatten, skulle stoppas.

Som exempel nämner han den nya stambanan som planeras för höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm. Den skulle aldrig kunna bli verklighet utan Västlänken, hävdar han.

- Man kan fråga sig varför det inte är något större motstånd mot den planerade Marieholmstunneln, det är ju för att den kommer att gynna bilisterna.

Nyhus menar att det till stor del är tågmotståndare som ligger bakom protesterna. Men att politikerna inte skulle lyssna på medborgarna håller han inte med om.

- Motståndet representeras ju i fullmäktige genom Vägvalet och Sverigedemokraterna. De driver frågan och vi tar ju debatten hela tiden, säger Nyhus.

Theo Papaioannou, partiledare från Vägvalet tycker inte att Johan Nyhus resonemang överhuvudtaget hänger ihop om att Göteborg inte skulle äga frågan om trängselskatt.

- Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har ju tydigt gått ut och sagt att det är Göteborgs kommun som äger frågan om trängselskatten, säger han.

- Och att folkomröstningen skulle ha varit meningslös, är ju helt enkelt inte sant.

I debatten brukar det framföras att Göteborgs kommun inte äger frågan eftersom man har ett avtal med kranskommunerna?

- Det passar ju bra att skylla på kranskommunerna som bara går in med en bråkdel, medan Göteborg ska stå för 14 miljard kronor, säger Theo Papaioannou och tycker att Johan Nyhus ofint klär sig i "offerkoftan" och kallar motståndarna för aggressiva.

- Det var till större delen barnfamiljer som demonstrerade i helgen, säger han.

Mest läst