Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/13

Trump-hatet har blivit ett levebröd

Trump gick till val på löfte om att ta tillbaka jobben till USA. Men han hade nog inte tänkt sig att skapa en helt ny industri som bygger på hatet mot honom själv.

Vi såg dem under hela det amerikanska presidentvalsåret. Supportrar på båda sidor fångade upp kandidaternas ord och förvandlade dem till politiskt laddade t-shirts. Trumps anhängare hade sina "Proud to be deplorable" och "Trump that bitch" medan Hillary Clintons svarade med "Love Trumps hate" och olika varianter på "Nasty woman". Och då har vi ändå bara nämnt de rumsrena.

Knappt ett halvår efter valet är politiska t-shirtar och produkter en helt egen business som gett jobb åt mängder med kreativa amerikaner.

Att bära en tröja med ett budskap har också blivit ett sätt att visa sitt motstånd eller stå ut med vardagen. Vissa har kallat det "resistanse economy", motståndsekonomi.

Sajten Zazzle, där driftiga privatpersoner kan lägga upp produkter och sälja dem till konsumenter, rapporterar att antalet varor med politiskt budskap ökade med 26 procent månaderna efter valet. På den liknande sajten Etsy får man över 8000 träffar om man söker på Trump – enbart i kategorin kläder.

Sajten Googleghost, som var först med att sälja t-shirten Nasty woman, var lika snabb när den amerikanska politikern Elizabeth Warren stoppades under ett tal i senaten i februari med en kommentar om att hon först inte ville tystas.

”Nevertheless, she persisted”

Orden har idag blivit ett feministiskt slagord som används på en rad olika produkter och sajter.

Grundarna av onlineshoppen Dawn of Dissent skriver på sin sajt att beslutet att starta klädföretaget togs samma kväll som Donald Trump vann valet.

"Precis som 65.844.610 andra likasinnade så visste vi direkt att vi var tvungna att göra något. Säga något. Något som hade ett budskap. Och det är därför som vi gör kläder med ett grafiskt budskap som alla kan bära", skriver de på sajten.

Modedesignern Joseph Robinson började göra kläder med texten Fuck Donald på skämt, men de har blivit så populära att han funderar på att göra dem till en hel produktlinje.

– Varje gång Trump säger eller gör något galet så försvinner t-shirtarna direkt. Och jag är rätt säker på att han kommer ge mig mer ammunition varje dag, säger Robinson enligt sajten Fast Company.

Mest läst