Här är skandalreklamerna som orsakat ramaskri

”Det finns bara en sak som är värre än att bli omtalad, och det är att inte vara det”. Oscar Wildes ord är flitigt citerade i samband med reklam och marknadsföring och nära besläktade med det mer nutida talesättet ”all pr är bra pr”. Men ligger det någon sanning i påståendet?

ANNONS
|

I förra veckan hamnade två företag, globala jättar inom respektive gebit, i rejält blåsväder.

Först ut var läskbjässen Pepsi som initialt försvarade sin nya reklamfilm, i vilken fotomodellen Kendall Jenner bjuder kravallpolis på svalkande läsk och som genom sin handling mirakulöst nog banar väg för samförstånd och jubel.

LÄS MER: Ilskan mot supermodellen efter reklamkampanj

Reklamen väckte avsky på sociala medier och Pepsi anklagades bland annat för kulturell appropriering och för att bagatellisera viktiga demokratiska frågor.

Ett dygn efter premiären av filmen bad Pepsi om ursäkt och drog tillbaka reklamen.

– Pepsi försökte sprida ett globalt budskap om enighet, fred och förståelse. Uppenbarligen gjorde vi ett misstag och ber därför om ursäkt. Vi ville inte förminska svåra frågor och drar in reklamen, pudlade läsktillverkaren.

ANNONS

Kroppsvårdsmärket Nivea tog två dygn på sig att ta bort en reklambild från Facebook med budskapet ”White is purity”. Detta sedan bland annat Washington Post lyckats spåra hur några av nätets allra mörkaste hörn, med vit makt-rörelsen i spetsen, omfamnat företagets budskap om vit renlighet.

– Bilden var olämplig och reflekterar inte våra värderingar som företag. Vi ber om ursäkt och har tagit bort inlägget, kommenterade Nivea kontroversen.

Gemensamt för både Niveas och Pepsis kommunikationsmissar är att kritiken varit massiv, i det närmaste unison, och frågan är hur marknadsföringsblunders som dessa tar sig igenom de stora företagens grindvakter.

Samtidigt är de i gott sällskap. I bildspelet ovan blickar vi tillbaka på nio kampanjer som orsakat ramaskri.

ANNONS