Snabbgående batterifärjan Airi El ska visas upp för första gången i Sverige och då i Öckerö kommun. Bild: BB Green
Snabbgående batterifärjan Airi El ska visas upp för första gången i Sverige och då i Öckerö kommun. Bild: BB Green

Unik elfärja kan minska restiden

En världsunik elfärja ska visas upp i Öckerö. En färja som skulle kunna minska restiderna rejält mellan öarna och fastlandet och samtidigt minska utsläppen.

ANNONS
|

I slutet av nästa vecka kommer en eldriven personfärja visas upp för invånarna i Öckerö kommun. Färjan, som är en prototyp, är unik på så sätt att den drivs med el och en ASV-teknik som innebär att 15 kubikmeter luft trycks ut under skrovet och får färjan att lyfta så att 80 procent av skrovet inte nuddar vattenytan. Då blir färjan lättare att drivas fram och friktionen mindre och det leder till att båten drar upp mindre vågor.

– Det är den snabbaste batterifärjan i världen, säger Stanley Olsson, som driver projektet för kommunen.

Stanley Olsson är noga att poängtera att det är en prototyp som ska visas upp och att det i nuläget handlar om en förstudie som kommunen gör. I förstudien ska man bland annat ta fram kostnader, vilka tekniska lösningar som behövs samt hur den ska finansieras med mera.

ANNONS

Men för Öckerös del är det många saker som ska falla på plats innan beslut kan tas om en elfärja.

– Förstudien ska vara en plattform för ett inriktningsbeslut, säger Stanley Olsson.

Hur lång tid är det innan en sådan här färja kan bli verklighet?

– Färjan började utvecklas 2008, så det har tagit tid att nå hit, men nu sätter det fart. Skulle det läggas en order i dag skulle den finnas på plats om ett år, säger han.

Att titta på en eldriven passagerarfärja är ett led i kommunens vision om att vara fossilfri 2025. Och om Öckerö i en framtid väljer att satsa på den eldrivna färjan så är tanken att den skulle kunna trafikera Nordöarna; Knippla, Hyppeln och Rörö, och binda samman dem med Öckerö genom att även gå till Öckerö färjeläge. Men att den även ska gå till Lilla Varholmen.

Det skulle innebära en rejäl minskning av restiden för dem som bor allra längst norrut. En resa som i dag tar 55 minuter med färja och buss från Rörö till Lilla Varholmen skulle med elfärjan endast ta 16 minuter, enligt Stanley Olsson.

Elfärjan skulle också kunna sättas in mellan Öckerö, Kalvsund, Björkö och Grötö och även då gå till Lilla Varholmen.

ANNONS

I ett färdigt skick kan elfärjan ta mellan 75 och 90 passagerare beroende på hur den blir utrustad. Den båt som visas upp nu är ett tomt skal som kan ta tolv passagerare. Prototypen klarar i dag att köras i en halvtimme på en laddning och att ladda den tar mellan 15 och 20 minuter.

Fakta: Färjan Airi El

  1. Färjan har utvecklats av SSPA, före detta Statens skeppsprovningsanstalt tillsammans med bland andra Chalmers. Den kan drivas av el och köra fort utan att dra upp stora vågor.
  2. Nu pågår en förstudie i Öckerö kommun och färjan ska visas upp för invånarna.
  3. 11 maj kl 18-19 Öckerö hamn
  4. 12 maj kl 11-13 Öckerö Hamn
  5. 13 maj kl 09-11 Hyppeln
  6. 13 maj kl 12-14 Rörö
  7. 13 maj kl 15-16 Knippla
  8. 14 maj kl 09-11 Björkö
  9. 14 maj kl 12-13 Kalvsund
  10. 14 maj kl 14-15 Grötö
  11. BB Green är ett utvecklingsprojekt i samverkan med åtta företag och organisationer. Projektet delfinansieras som ett EU-projekt. Läs mer om fartyget och projektet på bbgreen.info
ANNONS