Mikaels oro efter Postnord-strulet

Mikael Hjörnhede, 35, från Kungälv har under hela sommaren och hösten kämpat för att hans paket ska komma fram med Postnord. Efter flera missöden befarar han nu det värsta då hans beskrivningar av de försvunna pakten ska skickas med just postoperatören. – Mitt förtroende för dem är väl inte på toppnivå just nu, säger 35-åringen.

ANNONS
|

Mikael Hjörnhede vet inte riktigt var han ska börja. Efter en lång suck undrar han vilken av vad han menar är tabbar från Postnords sida han först ska berätta om.

Han inleder ändå med om hur han i början av sommaren beställde två mobiltelefoner till sig själv och frun Jessica. Via Postnords mobilapp följde han paketen hela vägen från Tyskland fram till Sverige.

När han slutligen fick information om att paketen skulle köras hem till honom tog han beslutet att arbeta hemifrån.

Satt hemma - paketen gick inte att leverera

Under tiden som han satt och väntade på paketen fick han ett meddelande om att pakten inte kunde levereras på grund av att ingen var hemma.

ANNONS

Den misslyckade leveransen gjorde att han istället fick hämta telefonerna hos sitt postombud en och halv vecka senare.

Mikael största problem och det som drabbat honom hårdast ekonomiskt är leveransen av två mountainbike-cyklar som han beställde via ett tyskt företag i slutet av augusti. Två cyklar han ännu inte har sett röken av.

–Jag valde återigen att vara hemma och fick återigen ett meddelande om att paketen inte hade gått att leverera, säger Mikael.

Skrev skarpt brev

Den här gången beslutade han sig för att ta hårdare strid mot Postnord. Han skickade därför ett skarpt brev till Postnordskundombudsman:

”Ni försöker er på er klassiska utdelning till mig vilket innebär att ni med en dåres envishet hävdar att det inte gick att leverera paketen hem till dörren. Detta trots att jag var hemma, satt med öppen ytterdörr och arbetade i mitt kökheladagen. Inte en själ från er gav sig ens på ett försökatt leverera.”, skrev Mikael bland annat i brevet.

Brevet gav inte den effekt som hade hoppats på. Han fick däremot ett nytt besked om pakten istället kunde hämtas hos hans postombud – City Gross i Ytterby.

–Där var faktiskt pedalerna, men de andra två paketen, 170 centimeter höga, hade de på något sätt lyckats slarva bort på vägen, säger Mikael.

ANNONS

Postnord startade utredning

Händelsen fick Postnord att starta en utredning. Beskedet fick Mikael fredagen den 8 september. Vid lunchtid måndagen efter meddelade Postnord att utredningen var nerlagd.

Mikael berättar han vid nästa steg blev tvungen att kontakta återförsäljaren i Tyskland. Hos det tyska företaget fick han svaret att de inte kunde göra något då paketens status i systemen fortfarande låg som att det var på väg för att levereras till honom, ett besked som ledde fram till ett nytt samtal till Postnord för Mikael Hjörnhede.

–Jag förklarade som det var och bad dem ändra status på paketen, vilket de påstod att de inte kunde göra, vilket i sin tur gjorde att jag hamnade i ett läge där jag inte visste vem jag skulle vända mig till.

Efter ytterligare påtryckningar fick han nyligen ett nytt besked av Postnord. Nu uppger bolaget att det ska göras ytterligare ett försök i sökandet efter hans cyklar och att de behöver Mikaels upplysningar om de försvunna paketen till sin hjälp. 35-åringen från Kungälv är dock tveksam om upplysningarna i formulären hanhar fått skickade till sig hittar tillbaka till bolaget.

– De ska ju skickas med Postnord och deras leverans känns ju inte direkt säker. Förutom mobiltelefonerna och cyklarna har jag nyligen haft liknande problem med ett headset som jag har beställt från Tyskland. Vi får väl se vad som händer, säger Mikael.

ANNONS

Har kritiserats av ministern

När det gäller framtida leveranser från utlandet uppger Mikael att han tänker ha koll på vilket bolag som kommer att leverera hans paket.

–Numera uppmanar jag alltid återförsäljarna till att använda ett annat bolag. Jag förstår att Postnord har mycket att göra, men det är inte mitt problem. De ägs ändå av staten och har ansvar för den större delen av den svenska postutdelningen, säger Mikael.

Mikael har under sommaren och hösten varit i upprepad kontakt med Postnord gällande försvunna eller försenade paket. Så här ser en av hans konversationer med bolagets kundservice ut.

Postnord, som ägs av den svenska och danska staten, har det senaste året fått stark kritik för sin posthantering och Mikael Hjörnhede är inte ensam om problemen med uteblivna leveranser. Nyligen kritiserade också Sveriges näringsminister Mikael Damberg bolaget.

– Jag har varit väldigt tydlig med att posten måste visa att de förbättrar resultatet och får en högre leveranssäkerhet, för det är det enda som kan öka förtroendet långsiktigt. Det finns inga genvägar för det, sa Mikael Damberg till Expressen i slutet av september.

Postnord:"Sorgligt"

AnneJiremar, är presskommunikatörPostnord. Hon säger att hon under helgtid inte har någon möjlighet att kolla upp exakt vad som har hänt med Mikael Hjörnhedes försvunna paket.

ANNONS

Hon beklagar dock att de inte har kommit fram. Hon uppger också att hon har hört talas om liknande problem med leveranser till människor trots att de har varit hemma.

– Det är ett klagomål jag hört förut. Det beror på olika saker att det kan bli på det viset, men jag kan inte redogöra för det nu. Det är förfärligt sorgligt om det har blivit så här. För att se vad som har hänt behöver jag prata med personerna som jobbar på den aktuella enheten och det har jag ingen möjlighet till att göra under helgen, sägerAnneJiremar.

ANNONS