Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/7

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Vill få fler att dricka rätt kaffe

    Mikael Bjärsborn fick en 40-års kris och köpte sig en kafferost. Därför sprider sig då och då en stark kaffedoft över Jonsereds fabriker där det lilla microrosteriet huserar. Nu är målet att få fler kaffeälskare att välja ett kaffe av hög kvalitet som är hantverksmässigt producerat.

    Att det skulle bli just kaffe som Mikael Bjärsborn skulle specialisera sig på var inte givet. Vin och whisky var ett större intresse under många år i restaurangbranschen. Det var först när en kollega startade ett kafferosteri på Orust och bad Mikael, som gått några kaffekurser via jobbet, om hjälp som han fastnade.
    - Jag har aldrig varit med om sådana adrenalinkickar som det gav att stå där vid rosten och se hur kaffebönorna ändrade utseende och doft beroende på vad jag gjorde.
    När verksamheten inte bar sig köpte Mikael både rosten och varumärket.
    - Jag märkte att jag saknade själva hantverket. Varumärket har också en speciell historia som jag gärna vill föra vidare. Namnet Busmor tog min kollega för att hedra sin fru som gick bort i bröstcancer. 

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Företaget fick heta Gibsons Coffee efter platsen i Jonseredsfabriker. Trots att första rostningen var i maj har Mikael hunnit lite snurr på affärerna och sålt de första rostningarna kaffe till några kaféer och restauranger. Han har riktat in sig på så kallat specialkaffe och förklarar att kaffets kvalitet mäts på en 100-gradig skala där specialkaffe är de finaste kvaliteterna från 80 och uppåt. 
    - Allt från jordmån och odlingsförhållanden till hur bönorna plockas, sorteras, och packas värderas i bedömningen, säger Mikael som brukar ligga på bönor kring 84-85. 

    Han mäter upp tio kilo bönor och häller i tratten längst upp på rosten. De ramlar ned i den stora trumman där de vispas runt i 200-gradig värme i åtta-nio minuter. Var trettionde sekund mäter Mikael lufttemperaturen och då och då tar han med ut några bönor för att se hur de utvecklats i färg och doft. Efter fyra - fem minuter börjar en ganska distinkt kaffedoft att spridas. 

    - De flesta som jobbar med specialkaffe gör en ljus rost för att få fram som mycket karaktär som möjligt ur bönan. Det är ofta ett lite sötare och mer smakrikt. Men jag gillar att testa mig fram och jag försöker få fram en mörkare rost, säger Mikael Bjärsborn.

    Slutpriset på Mikaels kaffe blir betydligt högre än det som köps vakuumförpackat i livsmedelsaffären, men så är det ju också ett hantverk bakom det, eller som han själv säger. 
    - Utslaget per kopp kostar det inte mer än en tepåse. 
    Förutom kafferosteriet har Mikael ett heltidsjobb som affärsutvecklare och tre barn.
    Hur hinner du?
    - Jag tror att när man gör något man tycker är roligt så hittar man tiden och får energin. Men jag ska erkänna att det kan vara tufft ibland. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.