Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Med start på måndag och sex veckor framåt pågår banarbeten på Västra stambanan. Men Västtrafik kritiserar Trafikverket som inte informerade dem i tid. Bild: Karl af Geijerstam

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västtrafik tvingas ställa in tåg – kritiserar Trafikverket

    Med kort varsel tvingas Västtrafik att ställa in majoriteten av sina tåg mellan Göteborg och Falköping. Nu kritiserar de Trafikverket för att informera om sina banarbeten för sent.
    – Det är oacceptabelt att inte få besked i god tid så att vi kan analysera och planera för konsekvenserna, säger Västtrafiks styrelseordförande Lars Holmin (M).

    Med start på måndag och sex veckor framåt ställs närmare 80 procent av tågtrafiken mellan Göteborg och Falköping in. Det på grund av banarbeten på Västra stambanan.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    För Västtrafik får det stora konsekvenser – 17 av de 22 tåg som dagligen är planerade att trafikera sträckan ställs in. Något som drabbar tusentals resenärer.

    LÄS MER: Ökat missnöje med Västlänken

    Två veckors varsel

    Nu kritiserar Västtrafiks styrelse Trafikverket då de fick reda på banarbetena med knappt två veckors varsel. De anser att den senkomna informationen kraftigt försämrar deras möjligheter att hinna informera resenärerna.

    Lars Holmin (M) är styrelseordförande för Västtrafik:

    – Först när jag hörde det blev jag förbannad, helt ärligt. Sen blev jag också besviken. Vi har ett antal tusen resenärer i en sommartidtabell som redan är neddragen. Och nu ska vi styra upp det med så pass kort varsel, säger han.

    Lars Holmin (M), ordförande för Västtrafik. . Bild: Västtrafik, Västtrafik

    Han säger att han har förståelse för att jobben utförs och att banorna rustas upp och moderniseras, men tycker att Trafikverkets planering har varit under all kritik.

    Vidare anser han också att Västtrafik har drabbats orimligt hårt när Trafikverket fördelat spårkapaciteten. Även om SJ och MTR också har fått minska sina avgångar, tillåts de köra en större del av sina tåg.

    Men framförallt tycker han att det sena beskedet riskerar att ytterligare minska förtroendet för tågtrafiken generellt.

    – Så är det ju. Det är vi och de andra som kör – alltså tåg i allmänhet – som får ta smällen, säger Lars Holmin.

    LÄS MER: Högsta domstolen pausar inte Västlänken

    "Välja mellan två onda ting"

    Några av de aktuella banarbetena skulle ha genomförts i början av juni, men blev då uppskjutna på grund av tekniska problem och väldigt varmt väder.

    Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, beklagar att det nu påverkar så pass många människor, men säger att de meddelade Västtrafik och övriga tågoperatörer så snart de själva visste vad som väntade.

    – Visst är det olyckligt. Men det var att välja mellan två onda ting. Antingen att göra det nu eller när arbetssäsongen kommit igång igen i augusti-september.

    Hur bestämmer ni vilka operatörer som ska få plats för sina tåg?

    – Det är ganska komplext. Det hänger ihop med vad man har för upplägg – hur tågen ska gå, vart de vänder och hur det samsas med andra tåg. Man riskerar alltid att någon får en tuffare del. I det här fallet är vi medvetna om att det drabbar Västtrafik hårdast, säger han.

    För att öka möjligheterna för Västtrafiks resenärer att kunna resa i sommar har biljettsamarbetet mellan Västtrafik och SJ utökats, så att samtliga av Västtrafiks biljetter gäller även på SJ:s regionaltåg under den här perioden. Vidare kommer ersättningsbussar att sättas in.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.