Västtrafik snålar med resegarantin

ANNONS
|

För två år sedan granskade GP hur reglerna för resegarantin såg ut i olika delar av landet. Storstockholms lokaltrafik var då mest generös när de ersatte strandsatta resenärer med som mest 800 kronor för utlägg för taxi eller andra färdsätt.

Västsverige, med Västtrafik, låg då i bottenskiktet av listan över maximal ersättning från resegarantin – en plats bolaget har kvar. Bara Gotlandstrafiken med betydligt mindre geografiskt område ger resenärerna lägre ersättning vid brister.

- Vi får inte jättemycket kundsynpunkter på detta, men vi får ju en och annan som tycker att det är för lågt, säger Ronny Thörnqvist, kundservicechef på Västtrafik.

ANNONS

Resegarantin har funnits för hela Västtrafiks område sedan februari 2004. Och nivån på som mest 300 kronor ersättning för den som blir försenad tjugo minuter eller mer har hängt med sedan dess.

Västtrafik ligger lågt i ersättningen men väljer att betala ut ersättning tidigare än till exempel Hallandstrafiken. För den som blir försenad i Halland måste förseningen överstiga en halvtimme för att resegarantin ska falla ut. Men då är också ersättningen högre: som mest 600 kronor.

Samtidigt har Västtrafik ett väldigt stort område. Den som ska ta sig från Göteborg till Karlsborg på 300 kronor får väldigt svårt att få ersättning för det?

- Så är det absolut men syftet med resegarantin är kanske inte att man ska ta taxi hela vägen utan att man tar sig till en plats där det går trafik dit man ska. Det är tanken bakom, säger Ronny Thörnqvist och tillägger att 300 kronor gäller per person.

Delar flera strandsatta resenärer på en taxiresa kan de med andra ord komma längre.

När Västtrafik införde resegarantin motiverades nivån med att angränsande Hallandstrafiken hade samma nivå. Sedan dess har Hallandstrafiken tredubblat sin ersättning – medan Västtrafik stannat kvar.

Hallandstrafikens försäljningsansvarige Jesper Andersson förklarar varför man höjde.

ANNONS

- Resenärerna rörde sig längre sträckor och ersättningsnivån anpassade sig därefter, säger han.

De längre sträckorna var i sin tur ett resultat av att Öresundstågen började köra för fem år sedan vilket gav nya resemönster. Det allt större resandet med Öresundstågen förklarar också, enligt Jesper Andersson, den ökning av utbetalningar av resegaranti som Hallandstrafiken haft de senaste åren.

- Vi har sett ökade kostnader och det beror delvis på att resorna med Öresundstågen har fördubblats och då medför det också att fler drabbas om det sker något, säger Jesper Andersson.

Efter att GP ställt frågor till Västtrafik om resegarantin första gången inleddes ett utredningsarbete för att se vad en eventuell ökning skulle kosta. Några dagar senare säger Ronny Thörnqvist:

- Vi har börjat titta på vad en höjning kommer innebära. Det handlar om ett litet utredningsarbete först innan vi kommer till ett beslutsfattande.

Fakta: Resegarantier i riket

Bolag, Max ersättning, Tid

Blekingetrafiken, 600 kr, 30 min

Dalatrafik, 300 kr, 20 min

Hallandstrafiken, 600 kr, 30 min

Jönköping, 600 kr, 30 min

Kalmar länstrafik, 600 kr, 30 min

Gotland, 200 kr, 20 min

Jämtland, 400 kr, 20 min

Västerbotten, 300 kr, 20 min

Kronoberg, 600 kr, 30 min

ANNONS

Norrbotten, varierar, 20 min

Sörmland, 400 kr, 20 min

Örebro, 400 kr, 20 min

Skånetrafiken, 600 kr, 30 min

Storstockholm, 800 kr, 20 min

Upplands lokaltr., 400 kr, 20 min

Värmlandstrafik, 350 kr, 20 min

Västernorrland, 300 kr, 20 min

Västmanlands, 400 kr, 20 min

Västtrafik, 300 kr, 20 min

X-trafik, 500 kr, 20 min

Östgötatrafik, 400 kr, 20 min

ANNONS