Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Designskiss av Västtrafiks nya tåg. Tågen blir cirka 80 meter långa och får cirka 270 sittplatser per tåg. Bild: Bombardier Transportation Sweden AB

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västtrafik köper in ännu fler snabbtåg

    Västtrafik har beslutat sig för att köpa ytterligare fem nya snabbtåg. Därmed utökar de sin tidigare beställning på 40 tåg av samma modell. Alla ska ut i regiontrafik 2021.

    I april gjorde Västtrafik klart med en beställning av 40 snabbtåg som ska börja rulla 2021. Priset för tågen, som ska kunna köra upp till 200 kilometer i timmen, var 3,8 miljarder kronor.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I avtalet fanns också en option om köp av ytterligare fem tåg från Bombardier Transportation Sweden AB som Västtrafik nu har beslutat sig för att utnyttja. 40 snabbtåg blir alltså 45.

    "Väldigt fördelaktigt snittpris"

    Enligt Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse, var det ett ganska enkelt beslut att fatta.

    – Vi vet att vi har behov av ytterligare tåg – och den här optionen var så pass fördelaktig att det rent ekonomiskt hade varit riktigt dumt att inte lösa ut den direkt.

    Lars Holmin (M), styrelseordförande i Västtrafik.. Bild: Thomas Harrysson

    Om det i värsta fall inte kommer finnas ett tågbehov 2021 så ser han andra möjligheter.

    – Det är generell tågbrist i Sverige. Vi vet att Öresundståg och andra i Sverige har svårigheter att få tag på bra tåg. Om det skulle behövas kommer vi inte ha några som helst problem att hyra ut dem. Jag ser ingen risk i det.

    Västtrafik betalade 3,8 miljarder för 40 tåg senast – vad kostade de här?

    – Jag kan inte säga den totala summan då det ligger under sekretess. Men det blir ett väldigt fördelaktigt snittpris. När man tillverkar dem samtidigt blir det inga merkostnader.

    De nya tågen är cirka 80 meter långa och får cirka 270 sittplatser per tåg. De kommer att trafikera alla Västtrafiks tågsträckor. Tågen ska både ersätta gamla tåg och utöka antalet befintliga. Västtrafiks mål är att tågresandet inom Västra Götalandsregionen ska tredubblas mellan 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen.

    På vissa sträckor ska de nya snabbtågen innebära att restiden förkortas avsevärt. Det handlar då bland annat om Viskadalsbanan söderut från Borås, stora delar av Bohusbanan samt eventuellt Kinnekulle.

    Personal hjälper till med design

    Projektet är nu inne i designfasen. Hos Bombardier i Berlin har en fullskalig modell av tåget byggts upp dit både resenärer och tågpersonal från Västtrafik har åkt ner för att lämna sina synpunkter på hur de vill att tågen ska se ut.

    – De diskuterar vad som är bra och dåligt. För dem som jobbar ombord är det en arbetsplats – det är oerhört viktigt att ta tillvara deras synpunkter. De vet vad som gör det effektivt ur arbetsmiljösynpunkt. Sen har vi också de som reser och deras önskemål, säger Lars Holmin.

    På de regiontåg som togs i bruk för några år sedan är sätena hårdare än föregångarna – ska det fortsätta så?

    – Det kan jag inte svara på. Det jag däremot vet är att lutningen på tågsäten varierar lite beroende på hur långt man ska åka. Ett av de få önskemål som vi har skickat in från politiskt håll är att de inte får vara av det framåtlutade stuket här. Det ska vara bekväma regiontåg. Det är viktigt.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.