Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Snökaos innebär fler förseningar, som i sin tur leder till fler utbetalda reseersättningar. Bild: Anders Hofgren

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västtrafik betalar ut miljoner till försenade resenärer

    Förra året fick närmare 80 000 av Västtrafiks kunder ersättning på grund av förseningar. Trots att detta kostade Västtrafik över tio miljoner kronor ser dem det bara som positivt.
    – Vi vill att folk ska få ersättning när de drabbas, säger Ronny Törnqvist på Västtrafik.

    Förr kallades det resegaranti. Idag heter det förseningsersättning. Många resenärer i Västra Götaland utnyttjar denna möjlighet när kollektivtrafiken inte går i tid.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Under 2017 ansökte 85 339 personer om ersättning till följd av försenad kollektivtrafik. Av dessa fick 93 procent, eller 79 296 personer sin ansökan beviljad. Totalt utgick ersättningar till en summa av 11,6 miljoner kronor.

    Det var dock en minskning jämfört med 2016, då 14,3 miljoner kronor betalades ut till 112 000 kunder.

    – 2016 var all time high för vår del, säger Ronny Törnqvist på Västtrafik.

    Väderleken påverkar

    Den stora ökningen 2016 förklaras framför allt av det snöoväder som ägde rum den 16 januari, och som lamslog hela kollektivtrafiken. En månad påverkade en brand i ett ställverk trafiken i flera veckor. Vädret är en viktig faktor som påverkar ersättningsnivåerna. Färdmedlet har också betydelse.

    – Ett tåg innehåller många fler kunder än vad en buss eller en spårvagn har. Blir det tågförseningar slår det hårdare då det är fler som drabbas.

    Grunden är att kunden blir ersatt med en viss procent av biljettpriset. Blir du över 20 minuter sen får du 50 procent av priset på en enkelbiljett tillbaka. Är förseningen över en timme blir du ersatt med hela resekostnaden.

    – Det är vad lagen säger. Sedan har vi gjort en egen lösning där vi också använder värdecheckar som då kan lösas in mot nya resor hos oss. Då lägger vi på litegrann, väljer man värdecheck får man alltid lite extra. Enkelt uttryck kan man säga att vi rundar av till närmaste femtiolapp, säger Ronny Törnqvist.

    En trend är att ersättningskostnaderna för taxiresor ökat de senaste åren. Västtrafik hade länge en tak på taxiersättningen på 300 kronor. Nu säger lagen att taket ska ligga på 1150 kronor per taxiresa.

    – Förut var taxi kanske inte ett jätterealistiskt alternativ. För 300 kronor kommer man ju inte så långt, men för 1150 kronor så har man ju möjlighet att göra det, säger Ronny Törnqvist.

    "Det ska vara enkelt"

    Att försenade resenärer kräver Västtrafik på mångmiljonbelopp varje år bekymrar inte Ronny Törnqvist, utan säger att de blir glada över att pengarna betalas ut då det är kunder som drabbats i sin vardag. I stället lyfter han det faktum att man byggt upp ett system på sin hemsida som underlättar för kunder som vill bli ersatta för sina förseningar.

    – Vi vill ju att folk ska få ersättning när de drabbas. Det ska vara enkelt.

    Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar de närmaste åren. Byggandet av Västlänken innebär att färdrutter och tidtabeller måste justeras. Västtrafik tror att det kommer påverka.

    – Med allt som kommer hända i Göteborg så är det klart att det kommer ske förseningar utöver det det som är planerat så att säga. Jag är ganska säker på att förseningsersättningarna kommer öka på grund av det, säger Ronny Törnqvist

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.