Västsvenska fritidsbåtar k-märkta

Varje år ansöker båtägare om att få sina fritidsbåtar k-märkta, nu har nio båtar runt om i landet fått sitt erkännande.

ANNONS
|

Sjöhistoriska museet har sedan 2009 k-märkt fritidsbåtar. Båtägare får själva ansöka om att få sin båt k-märkt, för att komma på tal ska båten vara byggd till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia.

Enligt Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, är det få båtar som får avslag, av de 10 till 20 som ansöker varje år. De avslog nyligen en önskan om k-märkning av en båt som renoverats så mycket att den skiljde sig för mycket från före renoveringen.

– Skälet är att de som fyller i blanketten och skickar in bilder redan är redan är så kulturhistoriskt medveten att han eller hon är en medveten veteranbåtsägare.

ANNONS

– Är de osäkra brukar de höra av sig till oss innan. Vi brukar då svara att om man till exempel har bytt ut masten från trä till aluminium på senare år, eller om ägarlängden har för många frågetecken så finns ingen anledning att söka k-märkning. Då brukar heller ingen ansökan komma, säger Fredrik Blomqvist.

Totalt har 143 fritidsbåtar blivit k-märkta sedan starten 2009.

Hur många av de 143 kommer från Västsverige?

– Betydligt fler än hälften är byggda i Bohuslän, säger Fredrik Blomqvist.

Enligt Sjöhistoriska museet är syftet med att k-märkningen av båtar att de vill uppmärksamma och visa uppskattning gentemot ägarna som lägger ned både tid och pengar på sina fritidsbåtar.

Har du sett några riktiga guldkorn genom åren?

– Det finns alltid några guldkorn varje säsong, jag har en favorit från runt 2010-2011, folkbåten Bums. Sen blir jag så imponerad över folks engagemang i sina båtar.

Nu har de presenterat nio nya båtar, varav två kommer från Västsverige, men en ännu fler har tillverkats på Västkusten. Här finns bland annat segelbåtar, en motorbåt byggd 1929 och en motoryacht som byggdes 1923 på Önneredsvarvet i Göteborg.

ANNONS