Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    "Vägen bara försvann i mörkret"

    "Vägen försvann och man stod i en lerhög. Där satt man med lera upp till halva bildörren och med alla julklappar huller om buller inne i bilen".

    Det här konstaterade en av de tiotalet bilister som i lugn och ro var på väg hem på E 6 som utan förvarning körde rakt ned i en lergrop vid Småröd söder om Munkedal.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Tiotusentals ton lera, vatten och asfalt bara försvann ned i dalgången, och med den E 6 på en sträcka av en halv kilometer – och till och med delar av den nya väg som skulle invigas 1,5 år senare höll inte efter den rekordblöta hösten.

    Ingen fick allvarliga skador

    Räddningspersonalen som kom först till rasplatsen berättade att de var övertygade om att det fanns svårt skadade människor i de kraschade bilarna ute i mörkret, men ingen människa fick allvarliga skador efter denna unika händelse.

    Det var också en kuslig upplevelse att några dagar efter raset gå i området kring rasmassorna och se bitar av den asfalterade vägen ligga huller om buller ihop med allsköns bråte. Det skapade en slags förståelse vad som händer i jordbävningsdrabbade regioner.

    - E 6-raset är en händelse som är helt extrem i sitt slag, säger Lennart Olofsson, säkerhetsdirektör på länsstyrelsen.

    Han blev uppringd på kvällen den 20 december och informerad om vad som hänt, och drog igång katastroforganisationen.

    – Vi har lärt oss mycket inför framtiden av raset.

    En jätteapparat drogs ingång efter raset som nästan spärrade av en hel landsända. Vägar förbättrades, kollektivtrafik lades om, extra färjor sattes in över Gullmarsfjorden samtidigt som planering för provisorisk väg och järnväg startade i rekordfart.

    Provisorisk E 6 byggdes snabbt

    På mindre än två månader hade en provisorisk E 6 byggts klar och några veckor senare kunde också det första tåget åter köra på Bohusbanan.

    Vad som däremot är mer märkligt är att det behövde ta två år och två månader innan Haverikommissionen kunde presentera en slutrapport. Vägverket presenterade sin utredning efter 11 månader och slutsatserna i de bägge rapporterna var ungefär desamma.

    Den sena slutrapporten drabbade också företag och enskilda som hade rätt till ersättning. Alla utbetalningar kunde inte ske förrän orsaken var klarlagd. Enligt regeringen och länsmyndigheterna är fortfarande inte alla ersättningskrav slutreglerade – efter tre år