Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Unik torpmiljö - en följd av flygplatsköp

    Tre torp köptes för länge sedan in för att säkra kommande utbyggnad av Landvetter flygplats. Nu anses de ha blivit kulturhistoriskt värdefulla.

    Strax öster om flygplatsen, vid Kärrsjöns södra ände, ligger en samling torp från början av 1900-talet som köptes när Landvetter flygplats anlades. Ronny Sjöberg, som har ett skogskifte som gränsar till torpen, har sett dem stå och förfalla beslutade sig för att ta reda på vem som var ansvarig för dem. 
    Han fick Swedavia att lägga om tak på ett av torpen och satte fart på en bortglömd kulturhistorisk inventering som bedömde att torpen är unika och har ett stort kulturhistoriskt värde. Nu kämpar Ronny Sjöberg ihop med Härryda hembygdsförening och torpens hyresgäster för att de ska bevaras. 
    – Jag tyckte det var synd att de stod och förföll. Jag kunde ju se att man målat exempelvis en lada nyligen samtidigt som det var trasiga tegelpannor på taket på torpet, säger Ronny Sjöberg.
     

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Torpbebyggelsen är egentligen inte unik i sitt slag. Liknande bostäder växte fram i Härskogen och på Vättlefjäll, konstateras i utredningen från Bohusläns museum. Det som ändå gör dem kulturhistoriskt värdefulla är att flygplatsens passiva ägande bidragit till att de inte har förändrats sedan de byggdes.
    – De flesta torp har moderniserats och byggts om när man har dragit in el och vatten eller så har de ramlat ihop och bara husgrunden finns kvar. Här kan vi sitta i köket och dricka kaffe. Det är unikt, säger Ronny Sjöberg.

    På torpet där han sitter har Maj Lis Skatt bott under somrarna i hela sitt liv. Det var hennes morfar som lät bygga det. Vatten och el har aldrig blivit indragit men det är inga problem enligt Maj Lis. Ett batteri bakom byrån driver både tv och belysning. Utedass finns och maten förvarar hon i den gamla källaren som är nedgrävd i backen. Diskvatten tar hon från sjön. 
    Även det andra torpet är uthyrt, som scoutstuga. Det tredje som enligt Swedavia har problem med skorstenen och taket därkring vill företaget riva redan nästa år. Att bevara något av torpen på längre sikt är inte aktuellt, inte heller att sälja dem.
    – Swedavias verksamhet är att driva utveckla och förvalta tio flygplatser i Sverige för fungerande flyginfrastruktur. Vi måste ha en kapacitet att få tillgång till mer mark i en framtid. Vi måste tänka långsiktigt, 60, 70 år framåt, säger Swedavias presschef Hans Uhrus. 

    I en intervju i tidningen Härryda-Posten, som var först med att skriva om torpen, öppnar han dock för att bevara det om en hyresgäst åtar sig att renovera det. 
    – Frågan är om någon är intresserad. Förmodligen måste man lägga ned en ganska stor summa pengar i renovering, Hans Uhrus.
    Men Mona Fredh från Härryda hembygdsförening har inte gett upp.
    – Jag tycker inte att det verkar vara i så dåligt skick. Jag hoppas vi kan hitta en hyresgäst, säger hon.
    23 september planerar hembygdsföreningen och Ronny Sjöberg en vandring för allmänheten runt torpen.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.