Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Mats Berntsson och Camilla Engverth från Ytterbygg vill få politiker i Kungälv att prioritera en ny stadsdel på Åseberget. Bild: Martina Liljedahl

Trycker på för att förverkliga stadsdel

Med den häftigaste montern på Kungälvsmässan försöker företagen som vill bygga 2 000 bostäder på Åseberget intill E 6 påverka politikerna.

– Vi vill ta vara på de idéer och tankar som Kungälvsborna har och höra efter vad de vill se på berget.  säger Mats Berntsson, vd på Ytterbygg. 
Med en visionsbild som klippt från fantasyfilmen Avatar och en stor klättervägg vill aktörerna som vill bebygga berget skapa uppmärksamhet kring projektet och få politikerna att trycka på startknappen för planeringsprocessen. 

2015 skrev GP första gången om planerna på att bebygga Åseberget, nordväst om Kungälvs centrum. Då hoppades det kommunala bolaget Bokabs vd på byggstart 2018. Men processen avstannade och allt fokus lades på stadsdelen Kongahälla där bygge pågår. Nu väntar byggbolagen på att kommunerna ska starta planarbetet igen.
Bokab äger större delen av Åseberget och har skrivit ett avtal med Förbo, HSB, Peab, Tornstaden, Wästbygg och Ytterbygg som bildat ett så kallat konsortium. Tillsammans ska de planera stadsdelen med bostäder i olika upplåtelseformer, skola, förskola och butiker. 

Företagen har på Kungälvsmässan har lekt med namnet Åseberget och satt ett kolon efter det första e:et. Mats Berntson förklarar att det handlar om att man både ser ut från berget men också om att stadsdelen kommer att synas. Han förklarar också varför det finns en klättervägg i montern.
– Vi har en tanke om att det ska bli en aktiv plats för små och stora äventyr i vardagen.  Det kan mycket väl finnas klättring, eller isbana på en damm vintertid och ska det byggas en äventyrslekplats så är det så klart här den ska ligga, säger Mats Berntsson. 

En utmaning som återstår att lösa är hur en stadsdel på den höga bergsplatån ska förankras på ett bra sätt med centrala Kungälv. Alla idéer välkomnades på mässan.
– Vi efterlyser bästa idén för att ta sig upp och som gör höjdskillnaden till en framgångsfaktor, säger Mats Berntsson.
Ytterbygg och de övriga byggbolagen ser Åseberget som ett sätt att förbereda sig för framtiden vilket är viktigare än att kunna påbörja ett projekt i egen regi när konjunkturen vänder.