Tio miljoner dyrare sopsug

Sopsugsanläggningen i Kongahälla blev tio miljoner kronor dyrare än beräknat. De främsta orsakerna är att projektet försenats och högre kostnader för markarbeten.

|

När bostadsområdet i centrala Kungälv skulle planeras var miljöfrågorna i fokus och redan från början fanns tankar om en sopsugsanläggning för att slippa tunga transporter i området. 2010 skrevs ett ramavtal där kostnaden för anläggningen beräknades till närmare 16 miljoner kronor. Kommunen skulle stå för byggnation och drift, men kostnaden skulle fördelas på byggherrarna som fått markanvisning i Kongahälla. Vid ett möte med byggföretagen våren 2016 var siffran fortfarande 16 miljoner. Men efter upphandlingen förra hösten hade kostnaden för sopsugen ökat till 20 miljoner, vilket fick byggherrarna att reagera. I våras kom besked om att projektet skulle bli ännu dyrare och slutnotan beräknades då till 26 miljoner.

Under hösten har förvaltningen gjort en utredning för att se vad som gick snett. Den pekar bland annat på att sopsugens terminalbyggnad blev dyrare än väntat och att kostnaden för markarbeten blivit högre än beräknat. Morgan Persson från Utvecklingspartiet och ordförande i samhällsbyggnadsutskottet, betonar att flera faktorer ligger bakom de skenande kostnaderna. Inte minst att projektet har dragit ut på tiden på grund av överklaganden. – Gör man en kalkyl och sedan tar det fem år innan man startar är det klart att det inte är samma kostnad. Däremot har uppföljningen brustit, vi upptäckte det här för sent och det är ett ansvar vi måste ta.

Kungälvs kommun har nu kommit överens med fastighetsägarna om att dessa ska betala totalt 20 miljoner kronor. De återstående sex miljonerna kommer att fördelas på tre osålda kvarter. Enligt Morgan Persson har rutinerna ändrats för att förhindra att en liknande situation ska uppstå igen. – Vi gör uppföljningar på samtliga projekt både inom förvaltningen och politiken. De här systemen har inte varit synkade tidigare. Ett projekt kan fortfarande fördyras, men då ska vi veta om det, så att vi kan vidta åtgärder.