Sommarkunderna flockas till Ullared

De tar emot miljontals kunder och säljer för flera miljarder kronor om året. Men trots höga belopp och kändisar i butiken är det ändå folkets varuhus. GP tillbringade en löningsdag på Gekås Ullared.

ANNONS
|

I kundvagnen ligger varje barns dröm. Leksaksbilar, plastponnyer och hundgosedjur. Tvillingparet Lucas och Leon Alsén sitter på huk för att kika in genom kundvagnens galler och beundra den gröna lastbilen som ligger i botten. Deras pappa Roger Alsén har hand om den fullastade vagnen. Den är en av tre som familjen fyller med Gekås Ullareds leksaksutbud. Barnen var ivriga att ge sig av för dagens inhandling redan under morgonens första timmar.

– De som har svårt att gå upp i vanliga fall var uppe halv fyra i morse för att borsta tänderna, säger Roger Alsén.

Tjugo minuter innan öppning stod familjen redo utanför varuhuset. De har kört från Linköping och det är inte första gången de gör detta. Några gånger om året åker de ner för att köpa födelsedagspresenter, julklappar, kläder och barnen får välja ut leksaker.

ANNONS

– Det är julafton för dem att vara här, säger Roger Alsén.

Familjen har nio barn där det ingår tre tvillingpar. Idag är sex av dem med på Ullared. För Roger Alsén råder det inga tvivel om vad barnen tycker är mest intressant med dagens shoppingrunda.

– Så fort de har fått ner sina leksaker i vagnen säger de ”när ska vi åka hem?”.

Har växt ut sen starten

Det var för över 50 år sedan, 1963, som Göran Karlsson och hans fästmö Margareta Björklund öppnade det första Gekås. Lokalerna bestod då av parets bottenvåning i deras villa i Ullared. Idag är Gekås 82 000 kvadratmeter butiksyta, lager, kontor och restaurangplan. Och det blir större. I sin pågående utbyggnad sprängs ett helt berg bort för att göra plats åt ett större köpcentrum. Och precis som när deras städrockar blev en storsäljare för 3 kronor och 75 öre på 60-talet, kommer många idag till Ullared för de billiga priserna.

I Helle och Claus Nielsens kundvagn står 35 paket av Spars tvättmedel. Prisskillnaden är stor jämfört med hemlandet Danmark.

– Det är billigt här, ett paket kostar åtta kronor. I Danmark kostar ett paket ungefär 20 danska kronor, säger Helle Nielsen.

20 danska kronor motsvarar ungefär 25 svenska kronor. De 35 paketen tvättmedel hade alltså kostat 875 kronor om de hade köpt dem hemma. Nu får de dem för 280 kronor istället. De har kört fyra timmar från Danmark för att handla över dagen, men de köper inte bara saker till sig själva. Andra i familjen har också stort behov av att tvätta ofta.

ANNONS

– Det är till vår dotter också. Hon har småbarn, förklarar Helle Nielsen.

Två år efter de öppnat omsatte Gekås 80 000 kronor om året. Idag slår kassörerna in det beloppet under två minuter i varuhuset och under 2016 handlade deras kunder för 5,3 miljarder kronor. Rekordet för en dags försäljning sattes i november 2015 och ligger på 37,3 miljoner kronor. Men även om försäljningsrekordet är satt under senhösten är det oftast i juli de har flest kunder.

– Det är nu det peakar. Igår hade vi 25 000 besökare, säger Jan Wallberg, koncern-vd, medan han med lätthet navigerar genom kundträngseln bland varuhyllorna.

Det är strax efter lunch och även de mest morgontrötta har hittat hit. Jan Wallberg har precis tittat på siffrorna och varuhuset är nu fullt: 7000 kunder är inne i lokalerna samtidigt. För att kunna släppa in fler gäller det att stänga ingången ett tag tills några har lämnat byggnaden.

– Då blir det kö. Det finns många myter om att vi har långa köer, men det är bara några dagar om året som det händer. Framåt lunch ska de flesta kassor vara igång. Vi vill att det ska flyta, säger Jan Wallberg.

Externhandeln ett hot för vissa

ANNONS

2016 ökade de sin omsättning till 4080 miljoner kronor från 4016 miljoner kronor under 2015. Men varuhusets ökade försäljning är inte unikt. Gekås Ullared ligger en bit från större bostadsområden och vägen dit kräver en längre bil- eller bussfärd för de flesta. Att handelsområden som ligger på externa platser, alltså utanför städer och tätorter, säljer mer blir allt vanligare i Sverige.

– Vi ser att de här handelsområdena tar större och större andelar av den totala försäljningen i landet. Tillsammans med e-handeln växer de medan den övriga fysiska handeln och köpcentrum backar lite, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI Research.

Det har funnits en oro att externhandeln tar kunder och pengar från butiker på mer centrala platser. Michael Cronholm menar att det generellt ser ut så i landet, men att det varierar från ort till ort. Att fler väljer att handla utanför städerna tror han har flera förklaringar.

– Folk är vana vid att åka till de här områdena, de kan köra bil och det är bekvämt. Det finns också ett stort utbud och en uppfattning om att det är billigt.

Tv-världens kändisskap

År 2009 hade Kanal 5 premiär för tv-serien Ullared och en miljon svenskar såg det första avsnittet. Serien drog nya kunder och gjorde Ullaredanställda Morgan och Ola-Conny till kändisar. Nu får de varva sina arbetspass med att prata med beundrare och posera för foton. Även när de inte jobbar dyker deras ansikten upp titt som tätt i varuhuset. På livsmedelsavdelningen hänger skyltar med ”Ola-Connys limpa” och ”Morgans partysnacks”. Ett rejält berg med chipspåsar med Morgans ansikte på lockar kunder konstant.

ANNONS

Även Jan Wallberg får sin del av stjärnglansen. Olle Henriksson är från Majorna och känner igen honom från tv-serien. Han är en av flera som stoppar vd:n och frågar om de kan ta ett foto ihop.

Förbi kändissnacksen och andra matvaror är de 70 kassorna i full gång för att lätta på besökstrycket. Familjen Alsén med sina leksaksvagnar är redo att betala. De kör de tre kundvagnarna framför sig, ser till att alla sex barn är med och ställer sig i kön. Alla hjälper till att lägga upp leksaker och kläder på bandet samtidigt som sorlet av röster blandas med pip-ljuden från kassorna. När varorna har skannats packas de så fort som möjligt ner i kundvagnarna, som står redo att köras ut till familjens lilla buss. Men en del saker får de smyga med.

– De här ska gömmas, viskar mamma Camilla Alsén och visar några leksaker som en av döttrarna ska få först när hon fyller år.

När allt har gått igenom kassan får de slutnotan: 13 000 kronor för leksaker och kläder till en familj på elva personer. Camilla Alsén är nöjd med dagen.

– Det har gått väldigt bra. Jag tog upp flickorna till klädavdelningen direkt när vi kom in vilket var skönt – då var det ingen kö, säger hon.

ANNONS

"Jag tänkte 'terror, nu händer det något här inne'"

När de rullar ut genom utgången och mot parkeringen passerar de en metalldörr på utsidan. Den är bucklig. Det var en vecka sedan som en bil körde in i den och orsakade stor uppståndelse. Under en tisdagskväll forsade bilen fram och tvingade två personer att slänga sig åt sidan. När den väl körde in i metalldörren blev många kunder oroliga.

– Vi stod vid kassorna när vi såg folk springa och skrika högt. Vi frågade kassörskan vad som hände, men ingen visste någonting. Det första jag tänkte var "terror, nu händer det något här inne". Vi hade vår lille son i kundvagnen och jag plockade upp honom ifall vi skulle behöva springa, sa ett vittne då.

Men efter att bombgruppen gjort en teknisk undersökning så kunde de konstatera att det inte rörde sig om ett terrordåd och att inga farliga föremål fanns i bilen. Däri hittade de bara en hund. En vecka senare är den tillknycklade metalldörren en av få saker som påminner om händelsen.

– När vi insåg att det inte var ett terrordåd och att ingen kom till större skada lugnade det ner sig. Vi har satt upp hinder – det är väl den direkta konsekvensen, säger vd Jan Wallberg och gestikulerar mot hindrena som ska hindra fordon från att ta sig in på området vid varuhusets in- och utgångar.

ANNONS

Om man vill stanna längre

Ytterligare en bit från själva varuhuset samsas husvagnar, tält, stugor och husbilar. Bara några minuter bort kan kunder som vill stanna längre än över dagen campa. Det var 2001 som Gekås Ullared blev med camping när de köpte upp den existerande anläggningen eftersom det oftast var deras egna kunder som bodde där ändå.

Tilde Persson, ett och ett halvt år, vågar inte riktigt slänga sig på luftmadrassen innan den är helt uppumpad. Hennes föräldrar och morföräldrar har hyrt campingens stugor tidigare, men i år var det fullt. Under eftermiddagen är de därför i full gång med att sätta i tältpinnar och ordna liggunderlagen. Även om de får tälta denna gång klagar de inte.

– Det finns fina toaletter och duschar och de städar ofta, säger Bodil Karlsson.

Och det har inte långt bort från köpcentrumet om de blir shoppingsugna. Kundvagnen kan de ta med sig till campingen.

– Man kan ställa dem här nere så hämtar personalen upp dem sen. Men det är inte långt till Ullared, 700-800 meter kanske, säger Boris Fransson.

Tilde Persson har en egen liten rosa campingstol som hon sätter sig i. Hon har inte haft något emot att titta på utbudet av varor under dagen – även om hon inte får med sig något därifrån.

ANNONS

– Hon tycker det är roligt. Hon springer och kollar på leksakerna men har faktiskt inga problem att lämna dem när det är dags. Jag bad henne att lämna tillbaka dem och då gjorde hon det, säger hennes mamma Pernilla Fransson samtidigt som familjens vänner anländer till tältplatsen.

– Nu är alla samlade och festen börjar på campingen, annonserar Boris Fransson.

Vid vattendraget står Emil Andersen och fiskar. Hans pappa Jan Andersen står bredvid. Dagen innan hade de turen med sig, och ändå inte.

– Vi fick en stor abborre igår. Jag skulle ta den, men den var vass, säger Jan Andersen och visar skärsåren på sina händer från fiskens vassa fjäll.

Fisken slank dem ur händerna och utan håv var det omöjligt att få upp den igen. Dagen efter gick de till Ullared och köpte en håv. Den står nu lutad mot trädet bredvid Emil Andersen, som är fullt redo om abborren kommer tillbaka.

Alla är inte nöjda

De är inte de enda som går på fiskeavdelningen. Inne i varuhuset har Miranda Åkesson, sex år, plockat upp en två meter lång abborre – men i det här fallet är det ett gosedjur och inte en levande fisk. Hon försöker få sin mamma att gilla mjukisfiskarna lika mycket som hon själv gör. Men hon säger nej.

ANNONS

– Jag har egna pengar med mig, jag kan köpa en själv, säger Miranda Åkesson.

Men det blir ändå ingen abborre. De åker tillbaka i korgen där de låg och Miranda Åkesson klättrar upp i kundvagnen istället. I besvikelsen över det förlorade gosedjuret meddelar hon vad hon minsann tycker om varuhuset.

– Det är tråkigt! Bara skräp i hela affären.

På frågan vad hon hellre hade handlat svarar hon:

– Godis!

Framtiden är ljus för lagom avlägsna varuhus

Till skillnad från Miranda Åkesson verkar kunderna uppskatta Ullared i dag. Det har kommit många besökare denna tisdag i juli, men frågan är hur framtiden ser ut. Michael Cronholm från HUI Research tänker att externhandeln kommer påverkas beroende på var handelsområdena ligger.

– Jag tror att handel på riktigt externa platser kommer få det allt tuffare, till skillnad från de som får bostäder byggda runt omkring sig. De har absolut en ljus framtid.

Och även om de mer avlägsna platserna förlorar köpvilliga kunder i framtiden tror han inte att Ullared kommer vara en av dem.

– Det finns vissa specialdragare som jag tror att folk kommer fortsätta åka till, som Gekås. Det har blivit en grej att åka dit, säger Michael Cronholm.

ANNONS

Dagen börjar övergå i eftermiddag och fler sällskap lämnar varuhuset med kundvagnar fulla av gula Ullared-plastpåsar. Niobarnsfamiljen Alséns har nått parkeringen och packar in sina inköp i bagageluckan. Men de är inte klara än. De ska ta en sista runda inne i affären innan de kör hela vägen tillbaka till Linköping. De planerar att vara hemma vid halv nio-tiden och en av döttrarna, Wilma Alsén, vet precis vad hon ska göra så fort hon kommer innanför dörren.

– Vi ska leka!

Hon har siktet inställt på den ljusblå leksakshästen som hon har i famnen. Men pappa Roger Alsén har en annan uppfattning. När de har satt sig i bilen igen, kört de 270 kilometerna hem till Linköping och klivit innanför dörren på sin gård tror han inte att det finns mycket energi kvar.

– De kommer somna tidigt ikväll.

Fakta Gekås Ullared

Ullared är egentligen namnet på tätortsområdeti Falkenbergs kommun, Halland.

Det öppnade 1963.

Det är idag sammanlagt 82 000 kvadratmeter stort.

De säljer 100 000 fryspåsar om dagen och 13 miljoner par strumpor om året.

Den genomsnittliga kunden spenderar 4 timmar och 43 minuter i varuhuset.

Besöksrekordet för en dag är 28 900 kunder, från juli 2015.

Försäljningsrekordet för en dag är 37,3 miljoner kronor, från november 2015.

2016 omsatte de 4080 miljoner (4,08 miljarder) kronor, exklusive moms.

Källa: Gekås Ullared

ANNONS