Smaskar lokal, iskall efterrätt i strut eller bägare

Få saker säger sommar mer än glass. Men har man tröttnat på närbutikens frysdisk kan man besöka en gårdsbutik som gör egen glass istället. Gårdar som säljer egna produkter blir allt vanligare och på mjölkgården i Veddige har Jenny Alfredsson gjort egna glassmaker i sex år.

ANNONS
|

Syskonen Elliott och Melissa Stenlund tar emot varsin glass som Jenny Alfredsson sträcker till dem över glassdisken. De har valt choklad och gräddglass med chokladkross i. På en skylt på väggen står priserna: en kula av Viskadalens gårdsglass kostar 30 kronor och en halv liter att köpa med sig kostar 60 kronor. Jenny Alfredsson använder så äkta råvaror som möjligt när hon gör sin glass.

– Folk säger att man märker det i smaken. I till exempel romrussin är det riktig rom. De reagerade ju när jag köpte åtta, nio flaskor Baileys på Systemet och jag fick kommentarer som “jaha, här ska det drickas Baileys?”, säger Jenny Alfredsson.

ANNONS

På andra sidan vägen från glasscaféet ligger lösdriftsstallet där gårdens kor huserar och mjölkas. Jenny och maken Henrik Alfredsson har drygt 200 mjölkkor på gården och producerar cirka två miljoner liter mjölk om året. Största delen går till försäljning, men varje år går 40 000 liter mjölk till att göra 10 000 liter glass som främst säljs i gårdens affär och café.

Gårdsbutiker trendar

Gårdsbutiker har blivit populärare de senaste åren. 2016 sa nästan 3 000 svenska företag till Jordbruksverket att de förädlade och sålde sina gårdsprodukter, vilket var en ökning med 28 procent jämfört med 2013. En del säljer vidare till exempelvis närliggande kaféer eller restauranger, men många satsar på just egen försäljning. Enligt Sofia Karlsson, ordförande i LRF Västra Götaland, är Västsverige inget undantag.

– Vi ser en trend att fler väljer att förädla gårdens produkter, vilket är positivt. Det är ett sätt att diversifiera sin verksamhet hemma på gården och ha fler ben att stå på, säger hon.

Beroende på vad gården sysslar med kan kunder hitta butiker med allt från kött från ko, gris, get och får till färska bär, tomatketchup, ägg och ost. Under sommaren är det populärt att göra dagsutflykter och besöka gårdar och butiker. I takt med att fler gårdsbutiker öppnar lockar de lokala varorna nya kunder.

ANNONS

– Det är ett sätt för konsumenter att komma ut och träffa den som har gjort produkten och fråga kring den. Vi ser att fler vill veta vad man äter och varifrån den kommer, säger Sofia Karlsson.

Måste informera kunder

Samtidigt är både Jenny och Henrik Alfredsson osäkra på att de hade börjat producera glass om de stod inför valet i dag. Kommunen har många krav på producenter och det är svårt att marknadsföra sig. När de träffar kunder lägger de krut på att informera kunder om hur och på vad de gör glassen.

– Det bästa med detta är att man gör en bra produkt och att den är så omtyckt ändå. Men man måste prata om glassen, annars köper inte folk en halvliter för 60 kronor, säger hon.

Fler glassgårdar i Västsverige

Mäjens Glass & Maräng: Håle Stommen 3, Grästorp

Vänga Gårdsglass: Tämta Näs Östergården, Fristad

Borrarps Gårdsglass: Intorp Säteri, Gällstad

ANNONS