Ska brygga öl i byggnad med industrihistoriska anor

Efter fyra års planering och produktion på annan ort står det lilla ölbryggeriet i Gullbringa säteri, Kungälv, äntligen i startgroparna. Utformningen är inspirerad av 1900-talets industrialisering.

|

– Det är ett småskaligt hantverksöl, och går inte igenom den industriella processen. Men det är ändå lite industrikänsla i lokalen. Historien runt omkring oss är rolig. Den har anor, säger David Tellestedt, produktansvarig på Hybris Brewery, där namnet också andas historia.

– Folk hade lite hybris på den tiden, med alla uppfinningar och maskiner som skulle testas.

Det är svårt att inte bli imponerad av ladugårdsbyggnaden där bryggeriet snart ska ligga. Grunden och stenmuren är byggd 1877. Upphöjningen av ladan kom till 1905. Det gjorde även den stora klockan som är placerad i mitten av taket. Allt stål i stommen är rester av en gammal järnvägsbro som revs i början av 1900-talet.

– Miljön är unik, säger David Tellestedt.

Lennart Krüger äger gården som tredje generation. Hans farfar köpte den 1926.

– Jag hade lite utrymme i ladugården som jag inte visste vad jag skulle göra med. Utrymmet passade bra till bryggeriet, säger Lennart Krüger som fungerar som bryggeriets allt-i-allo.

Förhoppningsvis är det 250 kvadratmeter stora bryggeriet klart i februari. Till dess fortsätter man brygga det egna ölet i Carlstad bryggeri.

– Vi valde att brygga där för att komma i gång med storbrygg. Och nu har vi lärt oss hur utrustningen fungerar, säger Daniel Johansson som är bryggeriansvarig.

Tvillingbrodern Robert Wattjersson som bor i Stockholm är också han med på satsningen som marknadsansvarig.

Sedan 1 december säljs två ölsorter, en lager och en american pale ale på lokala Systembolaget. Innan fanns de bara i utvalda pubar.

– Vi valde dem för vi själva gillar dem. Vi kan stå för dem på en kvalitetsmässig nivå, säger Daniel Johansson.

– Det känns som att allt är mer på riktigt nu när vi säljs på Systembolaget, säger David Tellestedt.

Systembolaget försöker enligt David Tellestedt satsa på småskaliga bryggerier, något som blivit mycket populärt de senaste åren. Totalt finns det i dag runt 300 bryggerier i Sverige, för tio år sedan fanns det knappt tio stycken.

–Det är närproducerat och lokalt. Intresset är väldigt stort för det, säger David Tellestedt.