Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

SJ får fortsätta köra tågen i väst

SJ vann kampen om tågtrafiken i Västsverige i konkurrens med tre andra tågtrafikföretag.

- I dag måste det bli både tårta och champagne, säger Caroline Åstrand, produktdirektör på SJ AB. Det är en stor dag för oss.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Avtalet mellan Västtrafik och SJ är värt fem miljarder kronor, det gäller i nio år från december 2015 med option på ytterligare tre år.

Avtalet omfattar all region- och pendeltågstrafik i Västsverige som körs på uppdrag av de tre länstrafikbolagen under varumärket Västtågen.

Av de fyra företag som lämnade anbud var det SJ som kunde visa upp högst kvalitet till lägst pris. 

- SJ var bäst på både pris och kvalitet, säger Roger Vahnberg, vice vd Västtrafik. Upphandlingen har haft ett tydligt kundfokus och målet har varit att hitta den bästa samarbetspartnern för att utveckla tågtrafiken.

Avtalet innebär att 30 procent av ersättningen till SJ baseras på antalet resenärer och andelen nöjda resenärer.

- Vi är väldigt glada och stolta över beskedet om förnyat förtroende, säger Caroline Åstrand. Uppdraget att köra Västtågen är en av de största upphandlingarna på marknaden och självklart en mycket viktig affär för oss, Västtågen ligger oss väldigt varmt om hjärtat.

- Vi kommer att anstränga oss att förbättra kundernas upplevelser av att resa med oss.

SJ får ansvar för tågtrafikens energikostnader, vilket tidigare har legat på Västtrafik. El som uppfyller Naturskyddsföreningens krav om Bra miljöval eller motsvarande kommer. liksom i dag, att användas.

- Att låta SJ ta ansvar för energikostnaderna skapar en tydlig drivkraft för att minska förbrukningen och därmed miljöpåverkan, säger Roger Vahnberg.

Västtrafik tar över ansvaret för ersättningstrafik med buss och taxi vid trafikstörningar.

- Vi kommer att ha ett antal bussar i beredskap för störningar i tågtrafiken. säger Vahnberg. Bussarna skall snabbt kunna sättas i trafik.

Tre andra tågtrafikföretag lade bud på trafiken med Västtågen: franska Veolia, holländska Abellio och Tågkompaniet som ägs av norska staten genom NSB.

SJ:s bud låg knappt sex procent under det näst lägsta budet och SJ vann kvalitetsvärderingen.

SJ fick 1 maj 2012 brådstörtat ta över den lokala och regionala tågtrafiken sedan danska DSB kastat in handduken.

DSB hade räknat fel och förlorade stora belopp på trafiken samtidigt som den tidvis fungerade mycket dåligt med många inställda turer.

SJ har genom dotterbolaget SJ Götalandståg kört tågen på löpande räkning för Västtrafik sedan dess.

Mest läst