Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Reklamen som fick alla barn att tråna

Ett digert detektivarbete och bläddrande i tusentals tidningar ligger bakom verket. En 240 sidor tjock och över två kilo tung retrobok om serietidningsreklam från 1970- och 1980-talen som fick en hel generation barn att sukta och tråna.

Adam Evertsson, själv född 1974, har plöjt såväl Kalle Anka, Fantomen och Knasen i jakt efter de dåtida tongivande annonserna för åtråvärda leksaker, kläder och sötsaker.
– Den här till exempel, säger Adam och visar en annons för läsken Vira Blåtira, samt plockar fram en tomburk för samma dryck och från samma tid, utlånad av originalillustratören Maj Widell.

Den extremt blåkolorerade drickan, som fick tungan att anta samma tonart, var 1986 Sveriges tredje mest sålda läskedryck.
– Det höll i två år, sen var framgångssagan över, berättar Adam som även grävt i historierna bakom produkterna, företagen och personerna som gjorde annonserna som fick hela Sveriges barn att gå i gång, längta och tråna.

Åtskilliga timmar ligger bakom arbetet han och medförfattaren Jimmy Wilhelmsson lagt ned för att få fram fakta. Något som Härryda-Posten var först att skriva om.
– Man kan väl också säga att vi slåss lite mot klockan. Många av både företagen och personerna bakom annonserna finns inte längre, säger han. 

Men genom digert detektivarbete har de ändå lyckats hitta många och lösa flera hittills ouppklarade gåtor. Som vem som ritade den legendariska vargen - även kallade "olwen" - som prydde OLW:s förpackning för ostbågar på 80-talet. Och historien bakom den svenska lego-utmanaren "Byggis", som under samma decennium stämdes av det danska storföretaget för billigt plagiat, men lyckades få licens för att göra set med bland annat Super Mario Bros, Jurassic Park och Turtles.

Annonserna och historierna bakom dessa har nu samlats av duon i en kommande nostalgisk faktabilderbok med planerad utgivning i september. Boken har rätt och slätt döpts till "Serietidningsreklam!".

Den som är nyfiken kan dock redan nu gå in och tjuvläsa om boken och se exempel på dåtida serietidningsannonser som samlats av Adam Evertsson på nätsajten Reklam från förr. Utöver denna driver han även humorwebbplatsen Skrattnet där han samlar roliga bilder, videoklipp och historier.

Adam säger sig dessutom tillsammans med Jimmy Wilhelmsson ha gott om material till ytterligare en bok.
– Det finns egentligen hur mycket uppslag som helst. Men nu ska jag först försöka ta det lite lugnt innan vi tänker på en eventuell uppföljning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se