Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Lär dröja. Ett förslag från Vänsterpartiet om fria resor för pensionärer i hela VG-regionenröstades ner av kollektivtrafiknämnden. Under tisdagen fastställer regionfullmäktige beslutet. Bild: Anders Hofgren
Lär dröja. Ett förslag från Vänsterpartiet om fria resor för pensionärer i hela VG-regionenröstades ner av kollektivtrafiknämnden. Under tisdagen fastställer regionfullmäktige beslutet. Bild: Anders Hofgren

Regionalt seniorkort nedröstat

Ett regionalt seniorkort på bussar, tåg och spårvagnar lär dröja. Ett förslag om att utreda frågan avslogs nyligen av kollektivtrafiknämnden.

– Vi vet att många pensionärer har låga pensioner och det är bra för miljön att åka kollektivt. I dag finns det också många olika lösningar i regionen och vi vill att alla ska ha tillgång till ett seniorkort, säger Eva Olofsson (V), oppositionsråd i Västra Götalandsregionen.
Vänsterpartiet föreslog nyligen att möjligheten att införa ett seniorkort som gäller i hela regionen bör utredas. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

GP skrev i förra veckan om att många kommuner satsar miljontals kronor årligen på seniorkort till sina invånare som är 65 år eller äldre. Enligt Västtrafiks statistik över stämplingar och köp används dock knappt 50 procent av korten som registrerats. En förklaring kan vara att alla pensionärer inte stämplar. En annan att många som har seniorkort reser över kommungränser.

I dag har olika kommuner olika regler för när man får resa på sina kort och hur lång gratisturen kan bli beror på hur stor hemkommunen är. Dessutom saknar pensionärer i nio av 49 kommuner i regionen helt möjligheten.

Såväl resenärer som kommunalråd framförde under reportaget önskemål om ett regionalt seniorkort och pensionärsföreningar har tidigare år skrivit insändare.
Men när frågan nyligen var uppe i kollektivtrafiknämnden avslogs Vänsterpartiets förslag.  
– Vi får väl se. Det är möjligt att vi tar upp det igen när de nya zonerna är på plats, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick (MP).

De nya zonerna i kollektivtrafiken förväntas klubbas under tisdagen av regionfullmäktige. Arbetet med att införa dem väntas därefter ta två år. Det är en stor komplicerad process och att addera ytterligare ett stort projekt som seniorkort blir för mycket anser ordföranden. 
– Det skulle innebära en skatteväxling. Alltså en höjning av regionskatten och en sänkning av kommunalskatterna. Intressant är att ingen av de kommuner som vi för samtal med har sagt att de är intresserade av en skatteväxling, säger Ulrika Frick. 

Mest läst