Lotta Selin, Kåre Johansson och Håkan Lundqvist är några av dem som protesterar mot att vägbelysning i Hällesåker plockas ned. Bild: Lisa Henricson
Lotta Selin, Kåre Johansson och Håkan Lundqvist är några av dem som protesterar mot att vägbelysning i Hällesåker plockas ned. Bild: Lisa Henricson

Protesterar mot att gatulampor plockas ned

Nedmontering av belysningen längs fem landsvägar i Lindome har skapat starka protester. Boende kräver att kommunen tar ansvar för trafiksäkerheten.

ANNONS
|

Redan i somras började kommunen plocka ned lamporna längs vägarna i Hällesåker och Lindome. Under hösten har arbetet fortsatt och många invånare har reagerat kraftigt.

– Jag förstår om det hade varit i Norrlands inland men inte här, nära Göteborg. Vi är inte aktivister, vi vill bara inte bli ihjälkörda, säger Håkan Lundqvist.

Han har engagerat sig i frågan och bland annat samlat in namnunderskrifter som lämnats både till Mölndals stad och Trafikverket. De boende understryker hur trafiksäkerheten försämras på vägarna under vinterhalvåret.

– Mina barn fick stanna hemma från skolan i dag eftersom jag inte hade möjlighet att köra dem. De kan inte gå till busshållsplatsen i mörkret, säger Josefin Stanicki.

ANNONS

Hon betonar att hastighetsgränsen är 80 kilometer i timmen på flera vägar och många kör snabbare än så.

Trots att det är Trafikverkets vägar anser de boende att Mölndals stad måste ta ansvar för invånarnas säkerhet. I veckan lyckades de också att stoppa nedmonteringen längs Norra Hällesåkersvägen genom att parkera bilar framför stolparna så att arbetet fick avbrytas.

– Vi var tvungna att göra något drastiskt för att få kommunen att engagera sig, säger Jan Johansson.

Bakgrunden till nedsläckningen är att Mölndals stad genom åren haft ansvar för belysningen längs fem större vägar i Lindome, medan Trafikverket har väghållningsansvaret. Men de gamla trästolparna är i dåligt skick och behöver bytas ut, vilket beräknas kosta cirka 20 miljoner kronor. Mölndals stad vill att Trafikverket tar över ansvaret för belysningen, men myndigheten har ännu inte tagit beslut.

I väntan på det har kommunstyrelsens ordförande Marie Östh Karlsson (S) nu gett direktiv till förvaltningen om att stoppa nedmonteringen.

– Vi har fått mycket reaktioner och därför vill vi låta de lampor som sitter uppe vara kvar och tända tills den mörka årstiden är över. Då kanske vi också vet hur Trafikverket vill ha det.

Louise Imborn, åtgärdsplanerare på Trafikverket, hänvisar till den utredning som gjorts i samarbete med SKL om att myndigheten ska ta över belysning längs statliga vägar. Nästa steg är att ta fram en prioritering.

ANNONS

– Vi måste se var behovet är störst och även komma fram till hur det här ska finansieras. Vi får avvakta handlingsplanen och sen får vi se hur det blir i Lindome. Planen ska vara klar under nästa år, säger Louise Imborn.

På Norra Hällesåkersvägen kommer den belysning som släcktes i veckan att tändas senast på måndag.

Fakta: Belysning på statliga vägar

  1. Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Trafikverket har arbetat fram en gemensam inriktning för hur kommunal belysning på statliga vägar ska förvaltas.
  2. Under de kommande tio åren ska Trafikverket se över äldre belysning längs statliga vägar så att de uppfyller kraven. Efter översynen kommer Trafikverket att ta över ägande och förvaltning.
  3. Syftet är att få ett enhetligt ägande för att uppnå bättre standard när det gäller underhåll, säkerhet och klimatpåverkan.

Källa: SKL

ANNONS