Projektchefen: ”Förstår frustrationen”

Grannarna får gehör för sin oro från Härrydas kommunalråd Per Vorberg (M). Även Trafikverkets projektchef har förståelse för Pixbobornas frustration.

ANNONS
|

Sara Distner som är projektchef för Götalandsbanans sträckning mellan Almedal och Borås förklarar den knapphändiga informationen med att planprocessen fortfarande är i ett tidigt skede.

– Jag har förståelse för att boende i utredningsområdet känner frustration. Just nu handlar det om att hämta in kunskap och synpunkter från närboende och myndigheter, säger Distner.

Att höghastighetstågen planeras gå genom flera mindre orter, däribland Mölnlycke, förklarar hon med att det möjliggör för fler snabba regionaltåg.

–Trafikverket har fått i uppdrag från politikerna att bygga en sträckning där höghastighets- och regionaltåg ska samsas.

Bland de styrande i Borås, Mölndal och på flera andra orter är inställningen till Götalandsbanan övervägande positiv. Men i Härryda ställer sig kommunstyrelsens ordförande tveksam till om några utanför Göteborg och Stockholm kommer ha glädje av den nya höghastighetsjärnvägen.

ANNONS

–Det finns inga beräkningar som visar att höghastighetståg är samhällsekonomiskt lönsamt, säger kommunalrådet Per Vorberg (M).

Hela Götalandsbanan är ännu inte finansierad. Genom den så kallade Sverigeförhandlingen hoppas de styrande på att berörda orter ska bidra till det enorma järnvägsprojektet.

– Förhoppningen är att kommunerna ska hjälpa till med medfinansiering, men med all ny infrastruktur som krävs kommer det inte finnas pengar över, säger Per Vorberg.

ANNONS