Populär station i Åsa kan få fler stopp

ANNONS
|

Målet, att locka ungefär 20 procent av arbetspendlarna i Åsa och Frillesås, nåddes bara ett år efter stationsinvigningen i slutet av 2013. De senaste siffrorna visar att ungefär 400 personer per dag kliver på tågen som stannar i Åsa. Vänthallen är redan trång och pendelparkeringen ska byggas ut med cirka 100 platser för att möta det stora behovet.

– Det är jätteroligt att det ser ut så här. Även om vi blev lite tagna på sängen, säger Catarina Nyberg, kollektivtrafikstrateg i Kungsbacka kommun.

ANNONS

Att stationen är uppskattad bland invånarna är ingen tvekan om, men nu har kommunen också samlat in enkätsvar från resenärer för att få veta mer om hur de exempelvis förändrat sina resvanor.

– Vi vill ha mer kött på benen och kommer att sammanställa svaren så fort det bara går. Men vi kan redan konstatera att responsen varit stor och att många vill ha fler turer. Det visste vi sedan tidigare, men nu kan vi använda det här underlaget för att sätta tryck på Hallandstrafiken.

I dag stannar tågen varje halvtimme på morgonen och en gång i timmen på eftermiddagarna måndag till fredag. Daniel Modiggård, planeringschef på Hallandstrafiken, är väl medveten om efterfrågan på fler stopp i Åsa och säger att målsättningen är halvtimmestrafik under hela dagen. Men det kommer inte att vara möjligt förrän 2026, när både Västlänken och Varbergstunneln ska vara klara, enligt planeringschefen.

– Först då har vi förutsättningar att införa ytterligare ett tågsystem, nu är det för trångt på spåren. Det vi tittar på är ett nytt regionaltåg som ska trafikera sträckan mellan Varberg och Göteborg.

ANNONS

Fram till dess kan det trots allt bli några fler avgångar vid Åsa station. Det är Öresundstågen mellan Halmstad och Göteborg som stannar vid stationen och enligt Daniel Modiggård finns planer på att sätta in ytterligare tåg på sträckan.

– Vi ser möjlighet att förtäta mitt på dagen när ekonomin tillåter det. Det kan bli ytterligare stopp när vi byter tidtabell i december 2016.

Fakta: Åsa station

Började planeras för många år sedan. Dåvarande Banverket ansåg att det var för trångt på spåren men till slut hittades lösningen som innebär att Öresundstågen mellan Göteborg och Halmstad stannar i Åsa.

Finansierades av Kungsbacka kommun och kostade cirka 65 miljoner kronor.

Invigdes 14 december 2013.

ANNONS