Med fyra spår mellan Göteborg och Alingsås kommer fjärrtågen inte längre behöva köra genom centrala Lerum, vilket frigör plats på rälsen för fler pendeltåg. Bild: Martina Liljedahl 
Med fyra spår mellan Göteborg och Alingsås kommer fjärrtågen inte längre behöva köra genom centrala Lerum, vilket frigör plats på rälsen för fler pendeltåg. Bild: Martina Liljedahl 

Ny snabbjärnväg till Alingsås utreds

Kommunerna längs Västra stambanan har ihop med Västra Götalandsregionen startat en egen utredning för att få staten att satsa på en höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Alingsås.

ANNONS
|

– Vi vill kunna lägga fram ett färdigt förslag för statsmakterna och säga så här skulle vi vilja ha det, säger Daniel Filipsson (M), ordförande i kommunstyrelsen i Alingsås.

När projektet inte kom med i den nationella infrastrukturplanen var besvikelsen stor. Nu vill kommunerna och regionen vara förberedda inför nästa plan 2022. Tillsammans satsar samarbetsparterna fem miljoner kronor på en studie som ska utreda var en framtida höghastighetsjärnväg för nationell trafik och gods ska dras.

– Vi förbereder. Vi vet från andra projekt att Trafikverket har långa startsträckor. Ligger vi i startgroparna kan man komma igång direkt så fort vi fått fram pengar. Det är ett jätteproblem redan i dag att vi ligger med våra långsamtgående pendeltåg och stör fjärrtrafiken, säger regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).

ANNONS

– Med höghastighetståg kan vi komma till Stockholm på 2,5 timmar. Lyfter vi ut fjärr- och godstrafiken utanför samhället kan vi också köra pendeltåg med tiominuters eller kvartstrafik som Alependeln, säger Lennart Wassenius (C), kommunfullmäktiges ordförande i Lerum.

Han har varit engagerad i frågan i 15 år och enligt honom är det första gången som kommunerna och regionen nu ställer sig bakom samma förslag när det gäller sträckningen förbi Lerum. Trafikverket pekade för några år sedan på att det bästa vore en tunnel norr om sjön Aspen och det stöttar nu alla. En flaskhals som återstår att lösa, och som studien ska titta närmare på, är hur järnvägen ska dras genom Alingsås.

– Alingsås är en springande punkt. Det är trångt att dra två nya spår parallellt genom centrum. Det är ett stort ingrepp i stadsmiljön så därför skulle mitt parti vilja se att de här två nya spåren dras utanför stan, säger Daniel Filipsson.

Regionen satsar 2,5 miljoner kronor och kommunerna längs stambanan lika mycket ihop. För Alingsås innebär det 700 000 kronor och för Lerum hälften så mycket. Västsvenska handelskammaren som stöttar projektet har lagt en symbolisk summa.

– Det här är jätteviktigt för näringslivet, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

ANNONS

Utredningen väntas vara klar senast i december.

Fakta: Så har kampen för en ny järnväg sett ut

  1. 2004: Dåvarande Banverket presenterar sin utredning om fyrspår genom Lerum.
  2. 2007: Kommunerna längs Västra stambanan, med undantag för Lerum, gör ett gemensamt upprop för en ny järnväg enligt föreslagen sträckning. I Lerum vill alla partier ha järnvägen i tunnel utanför samhället.
  3. 2016: Trafikverket förordar efter ny studie en sträckning genom tunnel norr om sjön Aspen.
  4. 2017: Regeringen meddelar att projektet inte kommer med i den nationella infrastrukturplanen.
  5. 2018: Samtliga kommuner längs Västra stambanan och Västra Götalandsregionen kommer överens om sträckningen förbi Lerum och startar en lokaliseringsstudie för sträckan Göteborg-Alingsås.
ANNONS