Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nu invigs skandaltunneln

Efter 21 år, elva miljarder kronor och en rad stora miljöskandaler – i dag invigs tågtunneln genom Hallandsås.

En tunnel genom Hallandsås började utredas redan på 1970-talet. Men först 1991 beslutade regeringen att bygga dubbelspår i tunnlar genom åsen och året därpå inleddes bygget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Redan från början uppstod förseningar. 1993 fastnade jätteborren Hallborr; den klarade inte åsens porösa bergarter.

Planen var att Hallborr skulle borra 100 meter i veckan men det tog stopp redan efter 13 meter. Hallborr ersattes senare av borren Åsa.

När bygget kom igång igen upptäcktes så småningom att grundvatten läckte ned i tunneln.

För att täta sprickorna användes det numera ökända medlet Rhoca Gil. Redan samma år, 1997, kom de första larmen om att det giftiga ämnet akrylamid läckte ut i brunnar och bäckar på åsen. Kor blev sjuka, tunnelbyggare fick nervskador.

Bygget stoppades igen.

2001 beslutade regering och riksdag att tunnelbygget skulle återupptas, med ny teknik, men det kunde ske först 2005 sedan nya läckage upptäckts som gav skador på fisk och kräftdjur. Dåvarande Banverket dömdes att betala ett mångmiljonbelopp för skadorna på miljön.

Först i september 2013 var de två 8,7 kilometer långa tunnelrören färdigborrade.

Under tisdagen invigs tunneln genom Hallandsås med start klockan 10.30 då den första av tre nya järnvägsstationer öppnas. Själva tunneln invigs klockan 14.30 i Båstad vid en ceremoni som ska avslutas med fackeltåg.

De första tågen genom tunneln går på söndag, Luciadagen.

Läs också: Förvirringen - heter det Hallandsås eller Hallandsåsen

När tunneln planerades beräknades kostnaden till en miljard kronor. Slutnotan hamnade på 10,8 miljarder i 2008 års penningvärde.

Tidsvinsten för en tågresa är bara 10–13 minuter.

Den stora vinsten med tunneln – som uppges ha utmärkt mobiltäckning – är att kapaciteten ökar påtagligt. I dag kan högst fyra till sex tåg i timmen gå den kurviga linjen över och runt Hallandsås. Genom tunneln kan det gå 24 tåg i timmen och godstågen kan ha dubbelt så mycket last som tidigare.

Men den kapaciteten nås fullt ut först den dag dubbelspår har byggts norr och söder om tunneln, mellan Helsingborg och Ängelholm och mellan Hamra och Varberg.

Byggstart: tidigast 2019. Fram tills dess är kapaciteten tolv tåg i timmen.