Peter Bräutigam har som mest att göra just nu. ”Efter julafton är det stendött, men ganska snart börjar leveranserna inför påsk” säger han.
Peter Bräutigam har som mest att göra just nu. ”Efter julafton är det stendött, men ganska snart börjar leveranserna inför påsk” säger han.

Marsipangrisen står stark i juletid

ANNONS
|

Det doftar sött och gott i den stora lokalen. Peter Bräutigam knådar snabbt till de välformade grisarna och skickar dem sedan vidare till chokladdoppningen. Inför jul tillverkar Bräutigams närmare 30 000 handgjorda marsipangrisar. Och de går snabbt åt.

– De är fortfarande väldigt populära, det är ingen tradition man bara bryter. Vi har många stamkunder, både äldre och yngre köper marsipan, säger Peter Bräutigam.

Han och brodern tog över familjeföretaget efter sin pappa och i dag driver Peter det tillsammans med sonen Emil. Sedan början av 2000-talet äger de även varumärket Sundqvist marsipan och totalt omsätter företaget ungefär tolv miljoner kronor om året. Men det är inför jul största delen av pengarna rullar in.

ANNONS

– För oss startar julhandeln redan i september. Sedan är det mycket marknader och mässor och de sista veckorna eskalerar det, vi säljer bland annat en hel del på Liseberg.

Grisar och cigarrer av marsipan är det som säljs mest, men även chokladpraliner har blivit allt mer populärt. Att Bräutigams, som startade redan 1870, lyckats hålla ställningen i branschen tror Peter Bräutigam beror på att de alltid värnat om hög kvalitet och bra råvaror. I marsipanen används exempelvis spansk mandel som är saftigare än andra sorter, berättar Peter.

Han och brodern tog 1994 initiativet att flytta tillverkningen till Fjärås, där de själva bodde. Då hade företaget tvingats stänga sitt konditori på Östra Hamngatan. När gator i centrala Göteborg stängdes av och kafékulturen förändrades gick det inte längre runt.

– Jag hade jobbat där i 17 år och det är klart att det var tråkigt. Vi försökte utveckla det med restaurangverksamhet, men det fungerade inte.

Bräutigams äger fortfarande fastigheten och har även köpt huset mitt emot, där företaget höll till i slutet av 1800-talet. Men att starta konditori igen är inte aktuellt.

ANNONS

– Nu har vi kommit ifrån det och tillverkar inget som innebär att vi måste gå upp tidigt på morgonen. Det ville vi slippa.

Istället satsar Bräutigams på att utveckla sitt koncept genom nya smaker och produkter. Försäljningen sker till stor del i de egna butikerna i Fjärås, Göteborg och Stockholm. De senaste åren har företaget också jobbat för att få ut varorna till delikatessbutiker i hela Sverige. Men att deras marsipangrisar ska gå att hitta i vilken mataffär som helst är inget mål.

– Nej, det vill vi inte. Våra produkter måste kännas lite speciella.

ANNONS