Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Kollage+Ny%C3%A5r+SOS+alarm+.jpg
Samtalen till SOS Alarm fördubblas när nyårsfyrverkerierna smäller av

Många busringer SOS Alarm på nyårsnatten

Nyårsnatten är den tid på året som SOS Alarm blir nedringt som mest. En tredjedel av samtalen är onödiga och många rena busringningar.
– I Göteborg kan det låta "jag har kommit bort från min kompis när vi firar här på Avenyn, kan du hjälpa mig att hitta henne". Den typen av samtal ska inte komma till oss, säger Anders Klarström, presstalesperson för SOS Alarm.

SOS Alarm får in tre miljoner samtal per år. Den mest intensiva perioden är den tiden då nyårsfirandet har sig topp. Larmcentralen i Västra Götaland fick in 1 132 samtal nyårsnatten i fjol.

– Antalen samtal fördubblas på nyårsnatten. Den största ökningen är precis vid tolvslaget och någon timme därefter. Antalet människor som skadar sig ökar den natten, raketer som tar eld och så vidare. Många ringer och behöver hjälp, men många ringer också om struntsaker, säger Anders Klarström.

"Någon har snott min cheeseburgare på McDonalds"

Omkring en tredjedel av samtal som inkommer till larmcentralen varje år är inte av en akut karaktär och cirka 100 000 rör sig om busringningar. Nyårsnatten är inget undantag i statistiken.

– Det kan vara att någon som firar nyår i centrala Göteborg och inte får tag på en taxi ringer och frågar om vi har någon ambulans som ska in till Sahlgrenska som de kan lifta med, säger Anders Klarström.

Några andra exempel på vad personer säger när de ringer 112 är "koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds" och "kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den".

Polisen får fler busringningar

Om en person som ringer SOS alarm uppger att den vill prata med polisen så är personalen tvungen att koppla vidare samtalet till polisens kontaktcenter. Därför kan man se samma mönster hos polisens telefonlinje.

– O ja, o ja. Nyårsnatten är nog den tid som vi har flest inringningar som inte har någon bärning. Mycket tjafs. Många ringer på fyllan. Det kan vara "jag har tappat min mobiltelefon" och "jag har inga pengar att ta taxi hem för", säger Christer Fuxborg, polisens presstalesperson i region Väst.

Leder till längre svarstider

Enligt Anders Klarström på SOS alarm vore det önskvärt att personer slutade busringa.

– Det blir längre svarstider. Det gör att de som behöver blåljushjälp, alltså polis eller ambulans, får vänta onödiga sekunder. Vi hoppas att alla får ett lugnt och tryggt nyårsfirande och att inget allvarligt händer, men att om det gör det ska inte vara någon fördröjning när de ringer.

När personalen på larmcentralen ändå får en busringning i örat försöker de avsluta samtalet så fort de kan, berättar Anders Klarström.

– Vi avbryter samtalet ganska rappt. Vi brukar också ge hänvisningar om vad de kan göra eller var de kan vända sig istället.

Exempel på busringningar till SOS alarm

"Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds.”

"Jag har inga pengar på mobilen. Kan du koppla mig till min kompis?"

"Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?"

"Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den"

"Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?"

Källa: SOS alarm

Mest läst