Lubberkin gör entré på Tjolöholms julmarknad

ANNONS
|

Är det några nyheter i år?

– Man kanske kan säga att årets julmarknad är en favorit i repris. Vi har cirka 100 utställare på plats, både nya och gamla, och det är en blandning av mat och hantverk. Sedan satsar vi som vanligt mycket på upplevelser, bland annat eldshow och tomten som tar emot barnens önskelistor. Men en liten nyhet är att Lubberkin nu är med live. Han är ett av de väsen vi har tagit fram för att använda i pedagogiskt syfte. Han kommer att gå runt på egendomen och det ska bli kul att se responsen, säger Pernilla Karlsson som är programproducent.

ANNONS

Ni utvecklar även samarbetet med Göteborgs räddningsmission. Vad innebär det?

– Ja, vi vill göra något som känns positivt för de som inte har så mycket själva och projektet startade i liten skala redan förra året. Den här gången ställer vi upp en monter där organisationen kan sprida information och vi skänker även ett antal fribiljetter till julmarknaden som de kan sälja. Pengarna går till "Min dag på slottet" då barn i utsatta familjer och ensamkommande flyktingbarn får komma till Tjolöholm en dag i mitten av december. Här kommer de att bjudas på en dramatiserad slottsvisning, fika och julklappar.

Julmarknaden brukar vara välbesökt med cirka 25 000 besökare. Varför tror ni att den är så populär?

– Ja, det är november och grått ute och man har kanske inte så mycket julkänsla. Men miljön här är unik och passar väldigt väl för ett sådant här evenemang. Jag tror att många vill komma hit för att uppleva mysfaktorn och då spelar det inte så stor roll om det regnar.

ANNONS
ANNONS