Linda Maria Dürr Jensen är bosatt i Skövde och skulle tillsammans med en kompis handla kläder inne i stan. Som GT har skrivit lämnade shoppingturen en bitter eftersmak efter sig.
– Skövde är inte jättestort, inne istan finns bara Lindex och Kappahl med det plus size-utbud som passar mig.
Väl inne på Kappahl fann hon ett plagg hon gärna ville ha – en vinröd jacka.
– Det var en annorlunda jacka i en färg jag gillade. Ofta är de storlekar som passar mig i färgerna beige eller svart.
Lägre pris på mindre storlek
Men på avdelningen för vanliga storlekar hängde samma jacka med ett pris som låg hundra kronor lägre än plus size-jackan.
– Jag kände mig diskriminerad, jag tycker att det är orimligt att jag ska betala mer bara för att jag är större, säger hon.
– Med de volymer de säljer tycker jag att de kunde hålla jämnare priser mellan storlekar. När jag variti England och handlat i butiker där och även i andra butiker här har jag inte märkt den prisskillnaden. Och jag ser också att Kappahl i Norge har samma priser på den jacka jag var intresserad avsom de har på den i mindre storlek.
"Tygåtgången motiverade det högre priset"
Väl hemma gjorde hon ett inlägg på Kappahls Facebooksida med bilderpå de två olika prislapparna och undrade hur företagetmotiverade prisskillnaden. I svaret till Linda hänvisar Kappahl till att den plagget med den större storleken ligger under ett eget varumärke, XLNT. Och de skriver att ”priserna styrs, som för alla plagg i alla storlekar, av kvalitetsval, detaljer, finish och tygåtgång.” I synnerhet tygåtgången motiverade det högre priset, enligt Kappahl.
Men andra Facebookanvändare började också göra inlägg påKappahl-sidan i ämnet. En användare frågade till exempel om inte barnkläder i konsekvensens namn borde kosta mindre.
Till GT svarar Kappahls kommunikationchef Charlotte Högberg så här på kritiken:
– Att priserna sätts i storleksspann följer branschens standard och ger en tydlig och effektiv hantering för både våra kunder och oss. Alla plagg i vår Xlnt-kollektion är inte dyrare.