Lastfartyg på grund i älven

Det nära 76 meter långa lastfartyget Sternö gick på grund 24 februari och står på kraftig slagsida i Göta älv strax norr om slussarna i Lilla Edet. Ett hål har slagits upp i skrovet och fartyget tar in vatten. Båttrafiken i området har helt stängts av och arbetet efter olyckan befaras ta lång tid. – Det kan ta allt från några dagar till en vecka, kanske mer, sa Göran Andersson på räddningstjänsten när olyckan skedde.

ANNONS
|

Lastfartyget Sternö är nära 76 meter långt och elva meter brett och var lastat med spannmål när det gick på grund vid 02-tiden under natten. Fartyget var på väg söderut mot Helsingborg viaGöteborg och har en dödvikt på på 1 300 ton. Ett mått som anger hur tungt lastat fartyget får vara, inräknat allt från passagerare, bränsle, och last.

Stefan Halldin var insatsledare vidräddningstjänsten i Lilla Edet som är på plats och arbetade med att försöka rädda fartyget från att sjunka.

– Fartyget har kraftig slagsida och tar in vatten via ett hål som slagits upp i skrovet. Det kantrar mer och mer. Något har gått fel i samband med slussningen och det står nu strax norr om Ströms sluss, berättadeHalldin vid 8-tiden på morgonen för olyckan.

ANNONS

LÄS MER: Fartyg har gått på grund

Ombord på fartyget, som har sin hemmahamn i Kalmar, fanns sju personer i besättningen. Ingen ska ha kommit till skada och alla har tagit sig i land.

– Det är ett svenskt rederi som äger det här fartyget och det ärsvensk personal som arbetar på det, säger Halldin.

"Kraftig slagsida babord"

Enligt insatsledaren riskeradefartyget inledningsvis att sjunka då räddningstjänsten inte kunde gå ombord för att pumpa ut vattnet som forsadein genom hålet i skrovet.

– Fartyget kan sjunka till botten. Det kantrar mer och mer. Det är cirka sju meter djupt vid platsen så hela fartyget kommer väl inte att sjunka men delar av det kan komma under vatten. Det är så instabilt att vi inte har kunnat gå ombord, berättade Stefan Halldin under fredagsmorgonen.

Vid 9-tiden ansågs fartyget vara säkrat då det förtöjts intill en pir i kanalfåran innan slussarna i Lilla Edet.

–Fartyget är säkrat men har så pass kraftig slagsida babord att vi inte har kunnat gå ombord och börja pumpa ut vatten. Det finns flera aktörer på plats och vi diskuterar hur vi ska gå till väga, berättadeGöran Andersson, verksamhetschef vid räddningstjänsten i Lilla Edet under insatsen.

Senare under fredagsförmiddagen uppgav Andersson att räddningstjänsten tagit sig ombord på fartyget och börjat pumpa ut vatten. Båttrafiken i Göta älv vid Lilla Edet har helt stängts av efter olyckan. Arbetet med att bärga båten befaras ta lång tid.

ANNONS

– Det är omöjligt att veta. Det kan ta allt från några dagar till en vecka, kanske mer, säger Göran Andersson till Ttela samtidigt som han uppger att han inte varit med om något liknande under sina 20 år inom räddningstjänsten.

Förutom räddningstjänsten fanns även personal frånSjöfartsverket, Kanalverket, Transportstyrelsen på plats tillsammans med en saneringsfirma.

Under morgonen har drivmedel från båten läckt ut i älven, men utsläppet uppges inte vara omfattande.

– Det har skett ett mindre oljeutsläpp som vi håller på att länsa in. Det är drivmedel som läckt ut i vattnet, berättade insatsledaren Stefan Halldin under fredagsmorgonen.

Polisen har gjort nykterhetstester

Polisen misstänker i nuläget inget brott bakom grundstötningen. Under morgonen har besättningen på fartyget nykterhetstestats utan anmärkningar uppger polisens presstalesman Stefan Gustafsson.

Ingen prognos för båttrafiken

Det finns i nuläget ingen prognos förnär båttrafiken kommer att återupptas vid Lilla Edet längs Göta älv. Enligt Ulrika Ekström, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket, måste en handfull fartyg från Vänern passera den aktuella sträckan innan måndag, då ett kanalstopp är planerat sedan tidigare.

Lastfartyget Sternö har genom åren varit inblandati flera olyckor. 2012 gick det bland annat på grundsöder om Mörkö i Stockholms södra skärgård och 1998 åkte fartyget också in i Kvicksundsbron i Mälaren.

ANNONS