Långa köer när gallerian invigdes

Tilltalande design, bra utbud och välkomnande atmosfär. Besökarna ger tummen upp till nya Mölndal galleria som nu har öppnat.

|

Köerna ringlade långa när gallerian i Mölndals innerstad invigdes i torsdags. Under kvällen kom över 20 000 besökare vilket var mer än förväntat, enligt Martin Kjellman, affärsområdeschef på Citycon. Förutom visst tumult i Tele2:s butik, där många ville ta del av extraerbjudanden, flöt allt på bra.

– Det gick alldeles utmärkt och vi har fått väldig positiv respons både när det gäller känslan och utbudet, säger Martin Kjellman.

Även i går var det fullt av nyfikna besökare som ville ta en titt på det nya köpcentrumet. För många Mölndalsbor är gallerian, som började planeras redan i början av 2000-talet, väldigt efterlängtad.

– Jag har bott här sedan 1957 och aldrig varit med om något sådant här. Det har varit många turer och överklaganden men nu är vi äntligen i hamn, säger Haide Bodehed, en av dem som GP möter nedanför rulltrapporna.

Också Paula Westerberg Nilsson, som jobbar på Essity, med stort kontor i innerstaden, är glad över det nya köpcentrumet nästan vägg i vägg.

– Det är jättefint och fräscht. Det kommer att bli en hel del shopping här framöver.

Citycon, som utvecklat och driver gallerian, har över 40 köpcentrum i Sverige och internationellt. Bolaget räknar på sikt med sex miljoner besökare om året till Mölndal galleria och en omsättning på omkring 800 miljoner kronor.

– Vi kommer inte att nå dit direkt, men det är ett rimligt långsiktigt mål, säger Martin Kjellman.

För att locka kunder i konkurrens med ökad e-handel har Citycon satsat på att skapa upplevelser, bland annat genom ett stort utbud av restauranger och kaféer. Förutom de många välkända butikskedjorna finns också lokaler för popup-butiker, som inte måste vara kommersiella. Exempelvis är Mölndals museum på plats i gallerian under hösten. Martin Kjellman betonar att dagens köpcentrum behöver vara under ständig utveckling.

– Alla pratar om butiksdöd och för oss gäller det att vara vakna och snabba med förändringar. Man får inte vara feg.

Ett av de företag som valt att etablera sig i gallerian är inredningskedjan Søstrene Grene, som nu öppnar sin första butik i Västsverige. Distriktschefen Fi Olofsson har höga förväntningar och hoppas att gallerian kommer att dra mycket kunder från både Mölndal och Göteborg.

– Det är en bra knutpunkt och lätt att ta sig hit med buss och spårvagn. Jag tror att folk kommer att trivas här, det är alltid spännande med något nytt.

Fakta: Mölndals innerstad

  1. Mölndal Galleria består av 24 000 kvadratmeter yta i två våningsplan med 65 …butiker, kaféer och restauranger. Dessutom finns över 950 p-platser, främst på de två översta planen.
  2. Köpcentret har kostat nära 1,2 miljarder kronor att bygga.
  3. Gallerian är en del i omvandlingen av hela Mölndals stadskärna som omfattar 600 nya bostäder, över 50 000 kvadratmeter kontorsyta och ett nytt stadsbibliotek, som invigdes förra året.