Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Kritik mot de skarpa kommungränserna

Fler kallstarter och överfulla pendelparkeringar kan bli konsekvensen av förslaget till ny zonindelning i kollektivtrafiken. Det befarar politiker i flera kranskommuner som vill skrota de skarpa kommungränserna.

Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland ställde sig nyligen bakom ett nytt förslag som innebär att regionens 70 zoner blir 3. Mölndal, Partille och Öckerö föreslås ingå i zon ett, medan Kungälv, Härryda och Kungsbacka placeras i zon två. Det har fått politiker från kranskommunerna att framföra kritik till som ställt sig bakom förslaget.  De anser att det är fel att dra zongränsen vid kommungränsen. 
– Förslaget känns omodernt. Man har dragit ned på antalet zoner vilket är ett steg i rätt riktning, men människorna känner inte kommungränserna, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande i Kungälv. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I dag är det många som kallstartar bilen inne i Kungälv och kör över bron till Göteborgsgränsen för att parkera bilen vid pendelparkeringen i Eriksdal. Och det kommer bli många fler om det nya zonförslaget införs, befarar han. I Kungälv byggs dessutom just nu ett nytt resecentrum vid avfarten från E 6 till centrum.
I nordvästra delen av Kungsbacka kommun är situationen liknande. Pendelparkeringen vid Snipen norr om Kullavik, som även den ligger inom dagens Göteborgszon, är i dag överfull. 
– Vi skulle först och främst vilja se att man inte drar gränserna efter kommungränserna utan att man drog ned gränsen vid Särö. Bor man söder om Särö så tar man sig i större utsträckning till Kungsbacka och sedan vidare intill Göteborg, säger Fredrik Hansson (C), kommunstyrelsens vice ordförande.

Han ser både plus och minus för Kungsbackaborna i förslaget. Plus är att det föreslås bli en zon inom kommunen i framtiden stället för två som i dag vilket inte bara förenklar utan även gör pendlingen billigare för många.
Miguel Odhner skulle däremot gärna se att Kungälvs kommun ingick i zon ett, Göteborgszonen.
– Det är konstigt att Partille och Mölndal är med och inte Kungälv. Vi planerar ihop, vi bygger ihop och vi växer ihop. Jag tror att de som reser längre sträckor är beredd att betala mer och att det är viktigare att röra sig lätt i den lokala arbetsmarknadsregionen. Gör om och gör rätt, säger vi.

Ulricka Frick (MP) är Mölndalspolitiker men också ordförande i kollektivtrafiknämnden i regionen och som det senare försvarar hon förslaget.
– Vi har lagt fram det här för att testa av det och lyssna in vad våra 49 kommuner har för tankar och åsikter. Det finns många målkonflikter i det här men vi skulle aldrig lägga fram ett förslag som vi inte anser skulle leda till en högre måluppfyllelse, säger hon.

Fakta: Förslag på zoner och priser

  • Zon 1 (röd): Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö.
  • Zon 2 (blå): Kungälv, Ale, Lerum, Härryda och Kungsbacka.
  • Zon 3 (grön): Resten av Västra Götaland.
  • Prisförslag för en 30-dagarsbiljett giltig för en zon (oavsett vilken): 695 kronor. Två zoner föreslås kosta 1065 kronor och tre zoner (motsvarande dagens Regionen Runt) 1595 kronor. Detta är ett hypotetiskt exempel på hur priserna kan se ut om den här zonindelningen fanns i dag.
Mest läst