Helene Hogengård brinner för att hjälpa kvinnor med stor byst.
Helene Hogengård brinner för att hjälpa kvinnor med stor byst.

Innovation med bröstfokus

ANNONS
|

Två rum i den gula tegelvillan i Stenungsund är avsatta för Helenes företag. Det ena är kontor och i det andra tar hon emot sina kunder för provningar samt sitter och klipper och klistrar i gamla bh:ar för att ta fram nya modeller.

– Jag hittade ingen sport-bh som gav bra stöd och samtidigt satt bekvämt, så jag tänkte att då får jag väl skapa en själv, säger Helene Hogengård.

Det var för tio år sedan. Helenes sport-bh säljer i dag bra och har fått höga betyg i olika tester. Efter att de värsta småbarnåren nu är över känner hon att det är dags att ta nästa steg. Hon skissar på en vardags-bh för kvinnor med stora bröst. Dagens utbud imponerar inte.

ANNONS

– Ofta har de vassa kanter som skaver och ser ut som något som min mormor kunde ha haft. Jag vet många kvinnor som använder vår sport-bh till vardags också för att det är svårt att hitta en snygg bh som passar är bekväm och ger rätt stöd.

Problemet enligt Helene Hogengård är att många kvinnor inte vet vilken storlek de ska ha. Det vanligaste felet är att man går upp en storlek för att kuporna ska passa och att bh-bandet då blir för långt och hamnar för högt på ryggen. Belastningen hamnar då på axlarna, påpekar hon.

Hennes idé går i stället ut på att skapa en bh som är modern i snittet, med formade vadderade axelband och har ett annorlunda bröstband.

När GP träffar henne har det gått några dagar sedan hon vann tredje pris med sin uppfinning i en innovationstävling i Göteborg arrangerad av Almi. 41 företagare tävlade med sina affärsidéer.

– Det var lite svettigt. Jag hade fem minuter på mig att göra min pitch och bara några dagar på mig att förbereda mig.

Satsningen på den nya bh:n kommer att kosta så väl tid och energi som pengar. Därför är uppmärksamheten som tävlingen gett guld värd. Flera hundra tusen kronor räknar hon med att behöva satsa på sitt företag som i dag har en omsättning på knappt 800 000 kronor. Hon hoppas nu få hjälp av bland andra Almi att hitta en finansieringslösning och satsar på att den nya bh:n ska finnas i butik till hösten.

ANNONS

– Jag känner inte att jag har något val. Jag känner så starkt för det här så jag måste göra det. Jag har funderat lite grann på crowdfunding. Jag tror det finns kvinnor som mig själv som känner behovet och kan gå in och satsa pengar i det här.

FAKTA: Helene Hogengård

Bor i Stenungsund med sambo och son.

Har skapat det egna varumärket Hogengård of Sweden.

Vann tredje pris och 5 000 kronor i Almi västs innovationstävling.

Tips till andra småföretagare:

* Nätverka

* Var inte rädd för att prata om din idé med andra.

* Ta hjälp.

* Våga synas

ANNONS