Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Kongahälla ridsällskap vill utveckla och bygga en ny ridanläggning. Linda Antonsson, Malin Johansson, Malin Samuelsson och Ida Larsson hoppas på en snar lösning. Bild: Charlotte Gad
Kongahälla ridsällskap vill utveckla och bygga en ny ridanläggning. Linda Antonsson, Malin Johansson, Malin Samuelsson och Ida Larsson hoppas på en snar lösning. Bild: Charlotte Gad

Ingen lösning för den nya ridanläggningen

Diskussionerna om en ny ridanläggning för Kongahälla ridsällskap har pågått i flera år. Men trots ett enigt beslut i kommunfullmäktige att anläggningen ska byggas, syns ingen lösning i sikte.

Ett 50-tal medlemmar och sex politiker, både styrande och i opposition, träffades i förra veckan för att diskutera föreningens framtid.
– Det kändes bra att få kontakt med flera politiker och att de fick se att vi har ett stort engagemang, säger Linda Antonsson, vice ordförande i Kongahälla ridsällskap. 
Kongahälla ridsällskap, som bildades 1970, har runt 350 medlemmar och förfogar över 19 hästar och ponnyer. Föreningen arrenderar mark i Ytterby av kommunen men äger byggnaderna. På sikt vill Kungälvs kommun bygga på marken men det kan dröja 10-15 år. 
– Vi var klara med från början att inte stå i vägen för när kommunen vill expandera i området, säger Linda Antonsson. 

2014 togs beslut om att bygga en ny anläggning i Trankärr i Kungälv. Planen var att kommunen skulle bekosta en ny ridanläggning som ridklubben skulle hyra, men i november förra året drog politikerna i bromsen för investeringar under 2018. Ridanläggningen i Trankärr lades på is och tills vidare bor ridklubben kvar i Ytterby.
Men klubben och kommunen är inte överens om hur verksamheten ska se ut i framtiden, oavsett vilket framtida alternativ som väljs (se faktaruta). 
– Det handlar bland annat om hur att klubben inte får ha ett stall för privatryttare för kommunen får inte bedriva andrahandsuthyrning. Då hamnar vi i ett låst läge. Vi funderar på att i stället bygga i egen regi men vet inte hur vi ska finansiera det, säger Linda Antonsson.

En av de viktigaste och mest svårlösta frågorna är hur föreningen ska ha råd med en ny anläggning.
– Vi har valt i stor politisk enighet att taxorna i våra anläggningar ska vara lika oavsett sport. Det ska vara rättvist och transparent. Om vi bygger så betalar föreningen kommunens taxor. Trots att vi försöker sätta låga taxor har de inte råd, säger Johan Holmberg (S), ordförande i bildningsutskottet.  

2015 beslutade kommunfullmäktige enhälligt att bygga en ny anläggning till klubben, och det beslutet ligger kvar.
– Trots ett enigt beslut är förutsättningarna att om vi ska bygga en ridanläggning måste hyresgästen ha råd att betala, säger Johan Holmberg.
Samtidigt vill kommunen hitta en lösning för klubben. 
– Vi ska diskutera igen med styrelsen. Det är seriöst av dem att gå igenom olika alternativ. Vi är måna om deras förening och då vill vi hitta en lösning att bygga en ny anläggning, säger kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S).  

Efter mötet hade ridklubbens styrelse sitt årsmöte men inga beslut togs om ridanläggningens framtid.
– Nästa styrelsemöte är 15 mars och då ska vi ta besluta om vilken inriktning vi ska ta, om vi kan ro i land med ett eget bygge, säger Linda Antonsson. 

Fakta: Ridsällskapets tre alternativ 

  • Stanna kvar och dra ner verksamheten. Underhållet är eftersatt och mycket behöver åtgärdas om de tvingas stanna till tomträtten löper ut. Föreningen inte har investerat eftersom de trott att det snart blir en flytt.
  • Kommunen köper Vena dressyrstall och hyr ut anläggningen som måste byggas om för att anpassas till ridskoleverksamhet. 
  • Kommunen löser ut föreningens tomträtt direkt och då måste klubben läggas vilande eller hitta ett samarbete med ett annat stall.
Mest läst