Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Catarina Nyberg hoppas att fler pendlare ska ställa bilen hemma när den nya stationen står klar. ”Det går snabbt och är bekvämt utan byten” säger hon.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    I dag invigs nya Åsa station

    Efter många års diskussioner står stationen i Åsa äntligen klar. På lördag går första tågturen till Göteborg.

    Den nya stationen är efterlängtad och dagens invigning sker storstilat. Hemvärnets musikkår, Kungsbacka lucia och tipspromenad är några punkter på programmet. Alla som vill kan också åka med gratis på premiärturen till Göteborgs centralstation. Kommunalrådet Per Ödman (M) är en av dem som sett fram emot den här dagen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Den nya stationen kommer att innebära färre människor på vägarna och ett lyft för miljön.

    Planerna på tågstopp i Åsa startade för många år sedan. Västtrafik och Hallandstrafiken gjorde utredningar om vilka tåg som skulle kunna stanna. Men dåvarande Banverket ansåg att det var för trångt på spåren. Till slut hittades lösningen som innebär att Öresundstågen till Halmstad stannar i Åsa. I augusti 2011 beslutade kommunfullmäktige att Kungsbacka kommun skulle stå för kostnaden på 65 miljoner kronor.

    – Sedan dess har alla jobbat hårt för att stationen skulle bli klar till tidtabellsskiftet på söndag, säger kollektivtrafikstrategen Catarina Nyberg.

    Hon bor själv i Åsa och frågan om en station blev ett av hennes första uppdrag när hon började arbeta i kommunen 2006.

    – Vi har blivit besvikna många gånger men nu är vi äntligen där. Jag är jätteglad och får många mejl från Åsabor som är positiva.

    Hon påpekar att det är sällan nya stationer byggs och att det innebär ett stort lyft för kollektivtrafiken. Restiden mellan Göteborg och Åsa hamnar nu på 30 minuter. I Åsa och Frillesås finns cirka 2 000 personer som arbetspendlar till Göteborg och målet är att locka ungefär 20 procent av dem att ta tåget.

    – Även de som bor i Stråvalla och Väröbacka kan åka hit. Det kommer också att gå en buss från Åsa station till Ringhals för dem som pendlar åt det hållet.

    Den nya stationen blir startskottet för utvecklingen av hela Åsa. Kommunen planerar nya bostäder, plats för företag, gång- och cykelbana och ett stråk som ska knyta samman centrum och tågstationen. Den fördjupade översiktsplanen tar sikte på år 2030 och ger förutsättningar att bygga 25–30 nya bostäder varje år.

    – I det projektet är stationen en viktig faktor. Det känns mentalt som att avståndet till jobb och annat utbud i Göteborg blir kortare, säger Catarina Nyberg.